• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Religious Education as a Form of Socialization: Problem of Influence of Consumer Society’s Values on Teaching Orthodox Culture

Abstract

The article analyses the influence of consumer society on students and teachers. Originality of the study lies in the fact that the problem of religious education is considered in the context of consumerization of education. The research objective is to trace the influence of consumer society’s values on continuity of the Orthodox spiritual tradition. This comprehensive objective includes the following conceptual tasks: studying the influence of consumer society on educational sphere; studying the influence of consumer values on contemporary parochial life; identifying the influence of consumer society on teaching the basics of Orthodox culture within the subject area “The Basics of Spiritual and Moral Culture of the Peoples of Russia”.

References

  1. Богданова О. А., Плотникова Т. В. Трансформация нравственных ценностей западного христианства в обществе потребления // Научная мысль Кавказа. 2017. № 2. С. 27-32.
  2. Григорьев Д. В. Преодоление общества потребления: что может школа? // Вестник Костромского государственного университета. Т. 14. № 4. С. 50-52.
  3. Гришина А. А. Досуг в обществе потребления: основные тенденции восприятия // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2013. Т. 195. С. 75-79.
  4. Ильин А. Н. Наше потребительское настоящее: монография. Омск: ОмГПУ, 2016. 332 с.
  5. Нектарий (Морозов), игум. Миссия в обществе потребления [Электронный ресурс] // Православие.RU. 2012. 6 августа. URL: http://www.pravoslavie.ru/55322.html (дата обращения: 07.12.2018).
  6. Николаева Е. М. Идентификация личности в условиях консюмеризации образования // Ученые записки Казанского государственного университета. 2010. Т. 152. Кн. 1. С. 135-144.
  7. Плужников А. Мария Кикоть: Мне искренне жаль игуменью Николаю - она тоже жертва системы [Электронный ресурс] // Ахилла. 2017. 20 февраля. URL: https://ahilla.ru/mariya-kikot-mne-iskrenne-zhal-igumenyu-nikolayu-ona-tozhe-zhertva-sistemy/ (дата обращения: 07.12.2018).
  8. Покровский Н. Е. Побочный продукт глобализации: университеты перед лицом радикальных изменений // Общественные науки и современность. 2005. № 4. С. 148-154.
  9. Понукалина О. В. Досуг в обществе массового потребления: концептуальные рамки исследования // Известия Саратовского университета. 2009. Т. 9. Вып. 1. С. 23-28.
  10. Ситников А. Религиозная традиция в современном обществе: опыт теоретического анализа // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2017. № 4. С. 233-254.
  11. Соколова Е. А. Потребительские практики современного высшего образования в условиях информационной открытости вузов // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. 2015. № 4. C. 18-32.
  12. Уминский А., прот. Православное воспитание детей. Как не вырастить ребенка атеистом? [Электронный ресурс] // Православие и мир. 2010. 12 января. URL: https://www.pravmir.ru/pravoslavnoe-vospitanie-detej-kak-ne-vyrastit-rebenka-ateistom/ (дата обращения: 07.12.2018).
  13. Филипп (Симонов), игум. Путь к спасению в обществе потребления. Часть 1 [Электронный ресурс] // Православие.RU. 2006. 29 марта. URL: http://www.pravoslavie.ru/4660.html (дата обращения: 07.12.2018).
  14. Щелкунов М. Д., Николаева Е. М. Потребление. Образование. Личность // Вестник экономики, права и социологии. 2009. № 1. С. 97-105.

Author information

Mikhail Olegovich Orlov

Saratov State University

About this article

Publication history

  • Received: March 11, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • православная культура
  • религиозное образование
  • общество потребления
  • духовная традиция
  • социализация молодежи
  • социология образования
  • аксиология социальной жизни
  • Orthodox culture
  • religious education
  • consumer society
  • spiritual tradition
  • socialization of young people
  • sociology of education
  • axiology of social life

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)