• Original research article
  • April 30, 2020
  • Open access

Specificity of Piano Schools of Europe and Russia

Abstract

The article identifies specificity of piano schools of Europe and Russia. The French, Russian, German and English piano schools were chosen as objects of the research. Such aspects as performing technique, sound, aesthetics, repertoire, musical instruments were identified and analysed. The study is based on the analysis of the existing literature on each of the piano schools for the most complete distinguishing of their characteristics.

References

  1. Бородин А. Б. О структуре понятия «фортепианная школа» // Вестник Башкирского университета. 2007. № 1. С. 1-4.
  2. Комендантенко Г. Б. Совершенствование комплекса ключевых компетенций у учащихся на отделении общего фортепиано // Молодой ученый. 2019. № 26. С. 301-305.
  3. Левин И. А. Искусство игры на фортепиано. М.: Планета музыки, 2019. 60 с.
  4. Мальцев С. М. Метод Лешетицкого. СПб.: ВВМ, 2005. 224 с.
  5. Шайхутдинов Р. Р., Радынова О. П., Мусорин О. Ч. Традиционные подходы к совершенствованию техники игры на фортепиано и их развитие на современном этапе // Музыкальное искусство и образование. 2018. № 3. С. 3-16.
  6. Шартон А. Дебюсси. М.: Молодая гвардия, 2016. 235 с.
  7. Штайн Э. Арнольд Шенберг. Письма. СПб.: Композитор, 2008. 484 с.
  8. BeiBei Z. Piano Performing Art of Russia: Major Development Trends in the 20th Century // IRA International Journal of Education and Multidisciplinary Studies. 2018. Vol. 13. № 2. P. 8-13.
  9. Berman B. Notes from the pianist’s bench. Yale University Press, 2000. 85 p.
  10. Hamilton K. After the golden age: Romantic pianism and modern performance. Oxford University Press, 2008. 320 p.
  11. Macritchie J., Zicari M. The Intentions of Piano Touch // Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition. Thessaloniki, 2012. P. 10-21.
  12. Malik F., Distler J. The players’ pantheon. Yale University Press, 1999. 152 p.
  13. Matthay T. First principles of pianoforte playing. L.: Longmans, Green, and Co., 1920. 154 p.
  14. Maugars С. Attitudes of music teachers towards final examinations in the French music conservatoires // International Journal of Music Education. 2006. Vol. 24. № 1. P. 43-55.
  15. Neuhaus H. The art of piano playing. L.: Kahn & Averil, 1994. 256 p.
  16. Pianist Janina Fialkowska [Электронный ресурс]. URL: http://www.bruceduffie.com/fialkowska.html (дата обращения: 04.01.2020).
  17. Schonberg H. C. Horowitz - His Life and Music. N. Y.: Simon & Schuster, 1992. 432 p.
  18. Uszler M. American savoir-faire // Piano & Keyboard. 1998. № 192. P. 124-129.

Author information

Zhongguo Yang

Huaiyin Normal University

About this article

Publication history

  • Received: January 28, 2020.
  • Published: April 30, 2020.

Keywords

  • фортепианная школа
  • программа обучения
  • методы обучения
  • консерватория
  • техника игры
  • эстетика
  • национальные особенности
  • piano school
  • training program
  • teaching methods
  • conservatoire
  • performing technique
  • aesthetics
  • national specificity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)