• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Experience of Organizing Promotion and Graduation Exams in Schools of the Central Black Earth Region in 1932/33 Academic Year

Abstract

The paper considers organization and conduct of the first promotion and graduation exams in the Soviet school history. Scientific novelty of the article lies in the fact that relying on previously unknown archival materials, the author for the first time examines organization of the knowledge assessment procedure within the framework of the Soviet school reform of the beginning of the 1930s. The researcher analyzes its legislative framework, specifics of preparation and implementation. The findings indicate that introducing exams into educational practice contributed to improving the educational process quality in schools of the Central Black Earth region and analysis of the first experience with their introduction promoted further development of positive trends in education.

References

  1. Анайкина Л. И. Партийно-государственная политика в сфере народного образования в РСФСР (1922-1991 гг.): автореф. дисс. … д. ист. н. М., 2001. 46 с.
  2. Бибанов Т. П. Деятельность коммунистической партии по развитию и совершенствованию школ РСФСР в 1929-1934 гг.: автореф. дисс. … к. ист. н. М., 1971. 20 с.
  3. Гордеев В. А., Гордеев А. А. Образовательная составляющая отечественной индустриализации // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2012. Т. 18. № 6. С. 40-43.
  4. Государственный архив общественно-политической истории Воронежской области (ГАОПИ ВО). Ф. 2. Оп. 1.
  5. Дайч З. Г. Школьная политика в СССР. Уроки партийно-государственного руководства, перспективы развития. М.: МПГУ, 1991. 382 с.
  6. Зилянев В. В. Введение всеобуча и реформа школы в годы первых пятилеток на Южном Урале // Вестник Южно-Уральского профессионального института. 2012. № 1 (7). С. 128-137.
  7. Инструкция Наркомпроса по проведению проверочных испытаний в начальной и средней школе [Электронный ресурс]. М. - Иваново: Школьный сектор ОблОНО ИПО, 1933. URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/ z0000056/index.shtml (дата обращения: 10.12.2019).
  8. Каширин Д. С., Фунт И. А. Как школы г. Орла проводили проверочные испытания в конце 1932-33 учебного года // Культурный фронт ЦЧО. 1933. № 21-22. С. 44-52.
  9. Кольцов А. В. Культурное строительство в РСФСР в годы первой пятилетки (1928-1932). М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1960. 74 с.
  10. Липчанский А. М. Становление в России общего массового школьного образования в период социально-экономических преобразований: 1861-1941 гг. Опыт, уроки: автореф. дисс. … д. ист. н. М., 2001. 30 с.
  11. Новичков А. В. Реформирование советской системы народного образования в 1930-е годы. Орехово-Зуево: МГОГИ, 2013. 139 с.
  12. Пикалов Ю. В. Становление школьного образования на Дальнем Востоке РСФСР в 1922-1941 годы // История и культура Приамурья. 2007. № 1. С. 78-95.
  13. Плясовских В. С. Политика КПСС в области народного образования: опыт разработки и реализации. М.: Мысль, 1987. 221 с.
  14. Поваляев М. С. Как 5-я образцовая школа г. Воронежа готовится к проверочным испытаниям // Культурный фронт ЦЧО. 1934. № 3-4. С. 33-37.
  15. Постановление ЦК ВКП(б) от 05.09.1931 г. о начальной и средней школе. Приложение № 5 к п. 31 пр. ПБ № 58 от 25.VIII.1931 г. [Электронный ресурс]. URL: http://istmat.info/node/53561 (дата обращения: 10.12.2019).
  16. Постановление ЦК ВКП(б) от 25.VIII.1932 г. об учебных программах и режиме в начальной и средней школе. Приложение № 6 к п. 19 пр. ПБ № 113 [Электронный ресурс]. URL: http://istmat.info/node/57330 (дата обращения: 10.12.2019).
  17. Протасова Э. Е. Сельская школа на Урале в 1929-1941 гг.: дисс. … к. ист. н. Екатеринбург, 2002. 302 с.
  18. Fitzpatrick Sh. The Commissariat of Enlightenment. Cambridge: Cambridge University Press, 1970. 380 p.
  19. Hans N., Hessen S. Education and Soviet Russia. L.: King, 1930. 236 p.
  20. Tomasic D. The Impact of Russian Culture on Soviet Communism. Glencoe: Free Press, 1953. 285 p.

Author information

Andrei Nikolaevich Zlobin

Voronezh State University of Engineering Technologies

About this article

Publication history

  • Received: April 15, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • реформа образования
  • переводные и выпускные испытания
  • педагогика
  • учебный процесс
  • средняя школа
  • education reform
  • promotion and graduation exams
  • pedagogy
  • educational process
  • secondary school

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)