• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Ethicalisation of Engineering in the Age of Digitalisation

Abstract

The aim of the study is to determine specifics of engineering, which is treated as a sociocultural phenomenon influencing changes in political, economic, social life of the society. It is proven that a change of an engineer’s status throughout scientific history depends on a degree of the technosphere development. The study is novel in that it defines the content of the notion “digital engineer” used to denote a personality type of an engineer, which is characterised by a combination of professional and informational competences, the latter being among the crucial ones in the age of digitalisation. The results have proven that it is necessary to teach the principles of engineering ethicalisation to students for further successful development of the society.

References

  1. Азаренок Н. В. Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире // Психология человека в современном мире: материалы Всероссийской юбилейной научной конференции, посвященной 120-летию со дня рождения С. Л. Рубинштейна: в 5-ти т. / отв. ред. А. Л. Журавлев. М.: Институт психологии РАН, 2009. Т. 5. Личность и группа в условиях социальных изменений. С. 110-112.
  2. Варенина Л. П. Геймификация в образовании // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. Т. 6. № 6: в 2-х ч. Ч. 2. С. 314-317.
  3. Васильев Н. В. Наука и общество в XXI веке [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nauka-i-obschestvo-v-xxi-veke/viewer (дата обращения: 02.04.2020).
  4. Горохов В. Г. Знать, чтобы делать. История инженерной профессии. М.: Знание, 1987. 176 с.
  5. Дягилева Т. В., Дягилев В. Ф. Инновационные технологии в образовательном процессе: монография: в 2-х т. / отв. ред. П. М. Косьянов. Тюмень: ТИУ, 2019. Т. 2. 164 с.
  6. Елисеева Е. В. Геймификация как тренд в развитии системы профессионального образования // Научный альманах. 2015. № 10 (12): в 5-ти ч. Ч. 2. С. 162-164.
  7. Кащеев А. В. Инженерная деятельность в современных условиях // Актуальные проблемы современной науки. 2013. № 5 (73). С. 41-44.
  8. Кирсанов А. А., Кондратьев В. В. Инженерная деятельность и профессиональная компетентность специалиста [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inzhenernaya-deyatelnost-i-professionalnaya-kompetentnost-spetsialista/viewer (дата обращения: 02.04.2020).
  9. Орешников И. М. Философия техники и инженерной деятельности: учеб. пособие. Уфа: Изд-во УГНТУ, 2008. 109 с.
  10. Орлова О. В., Титова В. Н. Геймификация как способ организации обучения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 9 (162). С. 60-63.
  11. Рожко К. Г. Категория и принцип деятельности. Тюмень: РИЦ ТГАКИ, 2009. 156 с.
  12. Селиванов Ф. А. Этика - инженеру. Тюмень: ТюмГНГУ, 2010. 152 с.
  13. Степин В. С., Горохов В. Г., Розов М. А. Философия науки и техники. М.: Гардарика, 1996. 400 с.
  14. Сычев А. А. Экологическая ответственность инженера // Ведомости прикладной этики. 2014. № 44. С. 37-54.
  15. Шангина Е. И. Проблемы подготовки будущих инженеров в современных условиях [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-podgotovki-buduschih-inzhenerov-v-sovremennyh-usloviyah/viewer (дата обращения: 02.04.2020).
  16. https://www.business.ru/news/9889-v-rossii-poyavitsya-novaya-professiya-tsifrovizator-dlya-malogo-biznesa (дата обращения: 02.04.2020).

Author information

Inna Sergeevna Kal'va

Tyumen Industrial University

Tat'yana Vladimirovna Dyagileva

Tyumen Industrial University

About this article

Publication history

  • Received: April 4, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • инженерная деятельность
  • инженер-цифровизатор
  • этика
  • цифровизация
  • геймификация
  • engineering
  • digital engineer
  • ethics
  • digitalisation
  • gamification

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)