• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Repetition as Conceptual Foundation of Renaissance Music

Abstract

The article aims to examine repetition as one of the systemic principles of the Renaissance music. The author identifies types of musical repetition, shows that they are determined by composers’ tendency to stick to a particular acoustic model. Dependence of musical repetition on the verbal text structure is revealed, composers’ adherence to rational segmentation techniques is mentioned. Scientific originality of the study involves introducing the cognitive-psychological component in the existing methodlogy for description and analysis of repetition. By the example of the Renaissance music, the author proves that repetition as a principle of musical thinking leads to immediate renewal of musical material, promotes manifestation of new emotional and meaningful features of a musical composition.

References

  1. Арановский М. Г. Заметки об архитектоническом слухе и музыкальной логике // Музыка как форма интеллектуальной деятельности: сб. ст. М.: КомКнига, 2007. С. 189-200.
  2. Арановский М. Г. Музыка и мышление // Музыка как форма интеллектуальной деятельности: сб. ст. М.: КомКнига, 2007. С. 10-43.
  3. История полифонии: в 7-ми вып. М.: Музыка, 1989. Вып. 2А. Евдокимова Ю. Музыка эпохи Возрождения, XV век. 414 с.
  4. История полифонии: в 7-ми вып. М.: Музыка, 1996. Вып. 2Б. Дубравская Т. Музыка эпохи Возрождения, XVI век. 413 с.
  5. Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. М.: Сов. композитор, 1991. 376 с.
  6. Мартынов В. И. Зона opus posth, или Рождение новой реальности. М.: Классика-XXI, 2008. 288 с.
  7. Молчанов А. С. О некоторых аспектах исследования повтора в философском и музыкальном опыте // Проблемы музыкальной науки. 2014. № 2 (15). С. 83-87.
  8. Резниченко М. В. Трактат Г. Стокеруса De Musica Verbali Libri Duo и проблема взаимодействия текста и музыки в сочинениях Т. Л. де Виктории (1548-1611) // Старинная музыка. 2018. № 1 (79). С. 21-31.
  9. Симакова Н. А. Вокальные жанры эпохи Возрождения. М.: Музыка, 1985. 360 с.
  10. Симакова Н. А. Контрапункт строгого стиля и фуга. История, теория, практика: в 2-х ч. М.: Композитор, 2002. Ч. 1. Контрапункт строгого стиля как художественная традиция и учебная дисциплина. 528 с.
  11. Скребков С. С. Художественные принципы музыкальных стилей. М.: Музыка, 1973. 448 с.
  12. Тарасевич Н. И. Проблемы тематизма в музыке эпохи Ренессанса: автореф. дисс. … к. иск. М., 1994. 25 с.
  13. Холопов Ю. Н. Изменяющееся и неизменное в эволюции музыкального мышления // Проблемы традиций и новаторства в современной музыке / сост. А. М. Гольцман. М.: Сов. композитор, 1982. С. 52-104.
  14. Ockelford A. Repetition in music: Theoretical and metatheoretical perspectives. L.: Ashgate Publishing, Limited, 2005. 168 p.
  15. Perkins L. L. Josquin’s Qui habitat and the Psalm Motets // Journal of Musicology. 2009. Vol. 26. № 4. P. 512-565.

Author information

Andrei Sergeevich Molchanov

M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: March 24, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • повтор
  • varietas-композиция
  • музыка Ренессанса
  • принципы остинатности и переменности
  • музыка res facta
  • музыкальное мышление
  • repetition
  • varietas composition
  • Renaissance music
  • ostinato principle
  • variability principle
  • res facta music
  • musical thinking

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)