• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Simulation Identity of Media Subject

Abstract

The study aims to determine an individual’s identification strategy within conditions of sociocultural space mediatisation. The article has demonstrated that digital media do not only establish new ways of reproducing social practices but also bring about transformations happening to an individual as a participant in mass media communication. Scientific novelty of the research lies in explication of identification strategies within various subjectivity conceptualisations: from self-reference in classical philosophy to simulation in postmodernism. The attained results have revealed that within conditions of mediatisation, an individual functions as a media subject whose leading identification strategy is simulation.

References

  1. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М.: Культурная революция; Республика, 2006. 269 с.
  2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет; КДУ, 2006. 389 с.
  3. Гуссерль Э. Логические исследования. Картезианские размышления. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология. Кризис европейского человечества и философии. Философия как новая наука. Мн. - М.: Харвест; АСТ, 2000. 752 с.
  4. Делез Ж. Логика смысла. М. - Екатеринбург: Раритет; Деловая книга, 1998. 482 с.
  5. Делез Ж. Различие и повторение. СПб.: ТОО ТК «Петрополис», 1998. 384 с.
  6. Делез Ж., Гваттари Ф. Анти-Эдип. Капитализм и шизофрения. Екатеринбург: У-Фактория, 2007. 672 с.
  7. Жижек С. Возлюби мертвого ближнего своего (Твой ближний мертв. Возлюби ближнего своего!) [Электронный ресурс] // Художественный журнал. 2002. № 40. URL: http://old.guelman.ru/xz/362/xx40/xx4016.htm (дата обращения: 05.09.2019).
  8. Кристева Ю. Изоляция, идентичность, опасность, культура… [Электронный ресурс] // Вестник Европы. 2005. № 15. URL: https://magazines.gorky.media/vestnik/2005/15/yuliya-kristeva-izolyacziya-identichnost-opasnost-kultura.html (дата обращения: 06.02.2019).
  9. Лакан Ж. Функция и поле речи и языка в психоанализе. М.: Гнозис, 1995. 192 с.
  10. Луман Н. Реальность масс-медиа. М.: Праксис, 2005. 256 с.
  11. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. М.: Прогресс, 1990. 414 с.
  12. Подорога В. Гибель Twinpeaks [Электронный ресурс] // Отечественные записки. 2001. № 1. URL: http://www.strana-oz.ru/2001/1/gibel-twinpeaks (дата обращения: 08.04.2019).
  13. Постмен Н. А теперь… о другом [Электронный ресурс]. URL: https://redpsychology.wordpress.com/2016/03/20/а-теперь-о-другом-нил-постман/ (дата обращения: 17.02.2019).
  14. Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. К.: Ника-Центр, 1996. 208 с.
  15. Хайдеггер М. Закон тождества // Хайдеггер М. Разговор на проселочной дороге. М.: Высшая школа, 1992. C. 69-79.
  16. Innis H. The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press, 1991. 226 p.

Author information

Ol'ga Vladimirovna Andreeva

Vladivostok State University of Economics and Service

About this article

Publication history

  • Received: April 10, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • субъект
  • идентичность
  • самореферентность
  • массмедиа
  • симуляция
  • гиперреальность
  • медиасубъект
  • постмодернизм
  • массмедийная коммуникация
  • subject
  • identity
  • self-reference
  • mass media
  • simulation
  • hyperreality
  • media subject
  • postmodernism
  • mass media communication

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)