• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

The European Compositional Techniques and the Chinese Colour in the Piano Suite “Duo Ye” by Chen Yi

Abstract

The article examines the piano suite “Duo Ye” by the modern Chinese female composer Chen Yi. The research objective includes identifying specificity of the suite’s intonational-rhythmic and stylistic arrangement. Scientific originality of the study lies in the fact that it is the first Russian-language publication in which the composition is analysed taking into account integration of the Chinese tune and modern compositional techniques. The research findings are as follows: the composer’s techniques of working with folk material are identified, principles of integration of national elements and XX-century compositional techniques are revealed.

References

  1. 王震亚. 中国作曲技法的衍变. 北京:中央音乐学院出版社. 2004. 280页 (Ван Чжэнья. Эволюция китайских композиционных техник. Пекин: Издательство Центральной консерватории, 2004. 280 с.).
  2. 关心. 民族音乐与现代技法的结合- 族音乐钢琴曲研究 // 东北师范大学学报--第6期, 长春: 吉林音乐出版社, 2005. 页 8-10 (Гуань Синь. Сочетание народной музыки и современных техник - исследование фортепианной музыки народности дун // Журнал Северо-Восточного педагогического университета. 2005. № 6. С. 8-10).
  3. 李玲. 两种音乐体系的贯通与融合--西方传统作曲技术在当代戏曲音乐创作中的应用 // 音乐研究--第7期-北京: 人民音乐出版社,2008. 页 9-18 (Ли Лиин. Преемственность и слияние двух музыкальных систем - применение западных традиционных техник композиции в создании современной драматической музыки // Исследования музыки. 2008. № 7. С. 9-18).
  4. 潘永华. 侗族民族歌舞“多耶”初探 // 民族音乐研究--第4期--北京:人民音乐出版社, 2002. 页 9-11 (Пан Юнхуа. Предварительные исследования песни и танца «Дое» народности дун // Исследования этнической музыки. 2002. № 4. С. 9-11).
  5. 蒲芳. 中国钢琴曲创作中的民族化追求 // 中央音乐学院学报--第4期--北京:中央音乐学院出版社,1991. 页 20-28 (Пу Фан. В погоне за приданием национального характера фортепианной музыке в Китае в процессе ее создания // Журнал Центральной консерватории. 1991. № 4. С. 20-28).
  6. 冯毅. 论现代作曲技法“数控化”趋势的美学意义 // 音乐天地--第3期-北京人民音乐出版社, 2009. 页 28-31 (Фэн И. Об эстетической значимости тенденции «численного управления» современными композиционными техниками // Мир музыки. 2009. № 3. С. 28-31).
  7. 季家锦. 20世纪西方作曲技法. 北京:华乐出版社, 2000. 325 页 (Цзи Цзяцзинь. Западные методы композиции XX века. Пекин, 2000. 325 с.).
  8. 钱仁康. 钱亦平,音乐作品分析教程. 上海:上海音乐出版社, 2001. 页16-19 (Цянь Жэнькан, Цянь Ипин. Учебник по анализу музыкальной композиции. Шанхай, 2001. С. 16-19).
  9. 钟俊呈. 现代音乐创作的观念更新 // 艺术探索,第6期,广西:广西艺术学院出版社, 2005. 页 11-12 (Чжун Цзюньчэн. Новое видение в создании современной музыки // Художественные исследования. 2005. № 6. С. 11-12).
  10. 杨凌云. 现代技法与民族民间音乐的结合的特征 // 武汉音乐学院学报--第4期-武汉:武汉音乐学院出版社,2002. 页 39-45 (Ян Линюнь. Особенности сочетания современных техник и национальной народной музыки // Журнал Уханьской консерватории. 2002. № 4. С. 39-45).

Author information

Qingling Xu

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: May 8, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • Чен И
  • современные приемы композиции
  • песня дое
  • фактура
  • ритм
  • трихорд
  • пекинская опера
  • политональность
  • сюита
  • Chen Yi
  • modern compositional techniques
  • duo ye song
  • texture
  • rhythm
  • trichord
  • Beijing opera
  • multi-tonality
  • suite

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)