• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

On Interrelation of Value and Meaningful Orientations of Residents and Non-Residents of Creative Spaces and Human Potential Indexes of the North-Caucasian and Southern Federal Districts Cities

Abstract

The article is devoted to analysing interrelation of value and meaningful orientations of residents and non-residents of creative spaces and human potential indexes of the North-Caucasian and Southern Federal Districts cities. The author advances a hypothesis that a human potential is a basic resource of urban development and approves her original methodology to calculate a human potential index for the cities of the analysed region (Pyatigorsk, Stavropol, Rostov-on-Don and Krasnodar). Relying on the research findings, the author proposes her own classification of the cities’ residents taking into account their attitude to the residence place, value orientations and expectations concerning their native cities.

References

  1. Бахмутова Ю. И. Креативность как элемент человеческого капитала // Аллея науки. 2018. Т. 3. № 5 (21). С. 442-445.
  2. Кривовяз Н. В. Роль теоретических знаний в становлении общества нового типа: «элита знания» как осевой принцип // Теория и практика современной науки. 2019. № 9 (51). С. 101-102.
  3. Купцова И. В. Формирование креативного класса в современной России // Клио. 2018. № 2 (134). С. 183-187.
  4. Петрова Н. И. Роль городской среды в формировании креативного класса // Устойчивый Север: общество, экономика, экология, политика: сборник трудов IV Всероссийской научно-практической конференции. Уфа: Аэтерна, 2018. С. 135-136.
  5. Седлецкий А. В. Предпосылки формирования креативного класса в постиндустриальном обществе // Социально-экономические явления и процессы. 2018. Т. 13. № 103. С. 7-13.
  6. Сургуладзе В. Ш. Концепция креативного класса Ричарда Флориды // Проблемы национальной стратегии. 2018. № 6 (51). С. 202-210.
  7. Суховская Д. Н. Креативное пространство российских городских поселений и его влияние на формирование ценностных ориентаций личности: дисс. … к. филос. н. Краснодар, 2016. 198 с.
  8. Трубицын О. К. Развитие креатосферы в информационном обществе // Философия и гуманитарные науки в информационном обществе. 2019. № 2 (24). С. 29-49.
  9. Якушина Н. П. Креативный класс в России: кто такие “trailblazers”? // Наука и образование: новое время. 2018. № 6 (29). С. 720-724.
  10. Ermakova L. I., Sukhovskaya D. N. Creative industries and areas as tools of global crisis management // Contributions to Economics. 2017. № 9783319606958. P. 335-340.

Author information

Dar'ya Nikolaevna Sukhovskaya

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • городская среда
  • индекс человеческого потенциала
  • креативное пространство
  • креативный потенциал
  • ценностные ориентации горожанина
  • ценностные ориентации личности
  • urban environment
  • human potential index
  • creative space
  • creative potential
  • citizen’s value orientations
  • individual’s value orientations

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)