• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Romantic Element in Azon Fattakh’s Instrumental Creative Work (by the Example of the Korean Suite and the Lyrical Piece for the French Horn and the Piano)

Abstract

The paper aims to identify specificity of Azon (Azantin Nurtynovich) Fattakh’s chamber compositions, to reveal their figurative filling and style features. The article examines chamber music genres in the composer’s creative work: pieces for solo instruments, program cycles. Special attention is paid to analyzing two Azon Fattakh’s opuses: the Korean Suite and the Lyrical Piece for the French Horn and the Piano. The researcher’s attention is focused on their structural peculiarities, specificity of musical language. The author mentions the following typical characteristics of Azon Fattakh’s style: dominance of folkloric motives, reliance on tonal and melodic features of the Tatar folklore, observation of romantic harmony principles, tendency for the romantic type in chamber instrumental music. Scientific originality of the study is conditioned by the fact that the researcher analyzes creative work of a composer whose heritage is still poorly studied; the material includes Azon Fattakh’s opuses which have not been previously investigated in domestic musicology. The Korean Suite preserved in the draft version is subjected to a comprehensive analysis. The research findings are as follows: the author provides a survey of Azon Fattakh’s chamber instrumental works (the analyzed compositions occupy a special place among them), which broadens general understanding of his music.

References

  1. Викторов В. Воспитание искусством // Дошкольное воспитание. 1978. № 12. С. 15-21.
  2. Забавских Э. Улыбчивая музыка // Советская музыка. 1975. № 7. С. 74-76.
  3. Киселёва Н. Балеты Р. М. Глиэра в историко-культурном контексте: дисс.. к. иск. СПб., 2016. 220 с.
  4. Османова З. Феномен ориентализма в русской музыкальной культуре второй половины XIX - начала XX века [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2016/07/70269 (дата обращения: 28.07.2020).
  5. Сайдашева З. Татарская эстрадно-бытовая песня: история и развитие // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусства. 2018. № 2. С. 86-91.
  6. Сонин В. Писать с уважением к маленькому слушателю (о композиторе Азоне Фаттахе) // Дошкольное воспитание. 1984. № 7. С. 88-90.
  7. Хаким С. В его песнях - душа народа // Вечерняя Казань. 1983. 2 сентября.
  8. Чистяков Р. Говорят архивы Азона Фаттаха // Музыкант-классик. 2013. № 9-10. С. 16-18.
  9. Чистяков Р. Киномузыка в творчестве Азона Фаттаха // Художественное образование и наука. 2019. № 4 (21). С. 162-167.
  10. Чистяков Р. Композитор Азон Фаттах и его песни // Музыкант-классик. 2012. № 1-2. С. 24-25.
  11. Чистяков Р. Опера Азона Фаттаха «Джамиля»: по сохранившимся фрагментам партитуры // Южно-Российский музыкальный альманах. 2019. № 4 (37). С. 54-65.
  12. http://notes.tarakanov.net/katalog/kompozitsii/liricheskaya-piesa_5/ (дата обращения: 04.08.2020).

Author information

Roman Vyacheslavovich Chistyakov

The Russian State Specialized Academy of Arts

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • Азон Фаттах
  • Рейнгольд Глиэр
  • инструментальное творчество
  • татарская музыка
  • корейская музыка
  • камерные сочинения
  • миниатюры
  • композиторский стиль
  • Azon Fattakh
  • Reinhold Glière
  • instrumental creative work
  • Tatar music
  • Korean music
  • chamber compositions
  • miniatures
  • composer’s style

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)