• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Logic of Education in the Context of M. K. Mamardashvili’s Social Philosophy

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal logic of education in the context of M. K. Mamardashvili’s social philosophy, to identify its role in the modern Russian education. The article examines the basic conceptions of M. K. Mamardashvili’s social philosophy and appropriate postulates of his logic of education, shows importance of this model while developing the Russian education system. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher for the first time analyses interrelation of M. K. Mamardashvili’s social logic and logic of education. The following conclusions are justified: Mamardashvili’s conception contains theoretical provisions to develop the Russian model of open educational space that promotes spontaneous activity and barrier-free communication between educational process participants.

References

  1. Клюкина Л. А. Феноменологическая стратегия исследования оснований русской культуры: в 3-х ч. Петрозаводск: ПетрГУ, 2018. Ч. I. Метатеоретический подход М. К. Мамардашвили и А. М. Пятигорского к исследованию сознания и культуры. 85 с.
  2. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М.: Гнозис; Прогресс, 1992. 272 с.
  3. Мамардашвили М. К. Вильнюсские лекции по социальной философии: опыт физической метафизики. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2019. 352 с.
  4. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. М.: Прогресс, 1990. 368 с.
  5. Мамардашвили М. К. Необходимость себя: лекции, статьи, философские заметки. М.: Лабиринт, 1996. 432 с.
  6. Мамардашвили М. К. Очерк современной европейской философии. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2018. 640 с.
  7. Мамардашвили М. К. Психологическая топология пути. М. Пруст «В поисках утраченного времени». СПб.: РХГИ, 1997. 571 с.
  8. Мамардашвили М. К., Пятигорский А. М. Символ и сознание. Метафизические размышления о сознании, символике и языке. М.: Школа «Языки русской культуры», 1999. 216 с.
  9. Мотрошилова Н. В. Социально-культурный контекст 50-80-х годов XX века и феномен Мамардашвили // Ценности и смыслы. 2011. № 7 (16). С. 54-72.
  10. Полонников А. А. Дискурс-анализ событий образования: критическое исследование. Мн.: БГУ, 2013. 343 с.
  11. Полонников А. А. Образовательные политики письма и чтения: комментарий к статье Д. Г. Рындина «Мераб Мамардашвили: событие мысли и педагогическая практика» // Высшее образование в России. 2019. № 1. С. 119-129.
  12. Пущаев Ю. В. М. К. Мамардашвили. Опыт физической метафизики (Вильнюсские лекции по социальной философии) // Вопросы философии. 2010. № 3. С. 183-185.
  13. Рындин Д. Г. Мераб Мамардашвили: событие мысли и педагогическая практика // Высшее образование в России. 2019. № 1. С. 104-118.
  14. Соловьев Э. Ю. Философия как критика идеологий. Часть II // Философский журнал. 2017. Т. 10. № 3. С. 5-31.
  15. Файбышенко В. Ю. Встреча с феноменом: воплощение и развоплощение. О некоторых чертах феноменологического проекта М. К. Мамардашвили // Международный журнал исследований культуры: границы субъективности. 2013. № 3 (12). С. 35-40.

Author information

Lyudmila Alexandrovna Klyukina

Petrozavodsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 3, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • идеология
  • логика образования
  • М. К. Мамардашвили
  • «превращенные формы сознания»
  • сообщность
  • социальная логика
  • ideology
  • logic of education
  • M. K. Mamardashvili
  • converted forms of consciousness
  • community
  • social logic

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)