• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

The Republic of Mordovia: Region’s Actual Image (Based on Expert Survey Results)

Abstract

The paper aims to identify specificity of Mordovia’s actual image relying on the results of an expert survey among representatives of the regional state and administrative bodies, scientific and educational centres, socio-cultural institutions, mass media, et al. as well as on an analysis of the factors influencing the region image formation (regional statistics, the eventful component, etc.). Scientific originality of the study lies in the fact that the researchers examine Mordovia’s image taking into account peculiarities of its perception by target audiences (expert respondents). The essential features of this image are revealed. The research findings are as follows: the authors prove that Mordovia’s image is in the state of transition from the elemental to the basic level. The region is highly rated according to the criteria valuable for external target audiences (first of all, tourists). The local residents put an accent on the quality of life indicator, which is evaluated as average and includes real income of the population, purchasing power, etc. Social and economic tension aggravates contradictions between primary and secondary images and leads to reducing relevance of the image-forming measures taken by the local authorities.

References

  1. Бачерикова М. Л., Романова И. М. Факторы формирования имиджа Приморского края // Практический маркетинг. 2018. № 3 (253). С. 29-40.
  2. Голубь А. Б., Голубь И. Б., Голубь Л. В., Шведов В. Г. Комплексная оценка имиджа Еврейской автономной области: монография. Биробиджан: ИЦ ПГУ им. Шолом-Алейхема, 2018. 150 с.
  3. Давыборец Е. Н., Радиков И. В. Роль брендов дальневосточных товаров в формировании внешнего имиджа территории // Вестник Забайкальского государственного университета. 2020. Т. 26. № 2. С. 63-73.
  4. Десяев Д. Г., Напалкова И. Г. Республика Мордовия: стратегический анализ имиджеобразующих факторов // Ars Administrandi. Искусство управления. 2020. Т. 12. № 2. С. 203-230.
  5. Землянникова О. Ю., Кретова Н. Н. К вопросу о развитии имиджа Воронежской области // Вестник Воронежского института экономики и социального управления. 2019. № 2. С. 9-11.
  6. Имидж и репутация территории как основа продвижения в конкурентной среде [Электронный ресурс]. URL: https://dis.ru/library/531/26169/ (дата обращения: 10.08.2020).
  7. Кадачигова Д. С. Структурные элементы имиджа территориального субъекта // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 1 (22). С. 73-76.
  8. Коровникова Н. А. Аксиологические факторы регионального развития современной России // Россия и современный мир. 2019. № 3 (104). С. 171-180.
  9. Маслов В. М. Философия визуального поворота: от теории к практике [Электронный ресурс] // Философская мысль. 2019. № 12. URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=31335 (дата обращения: 10.08.2020).
  10. Мордовский университет вошел в ТОП-30 вузов Национального агрегированного рейтинга университетов России [Электронный ресурс]. URL: https://www.mrsu.ru/ru/news/index.php?ELEMENT_ID=75429 (дата обращения: 10.08.2020).
  11. Напалкова И. Г., Курочкина К. В. Имидж региона: специфика, основные элементы и технологии конструирования // Экономическая история. 2018. Т. 14. № 4. С. 414-429.
  12. Напалкова И. Г., Курочкина К. В. Эффективность субъектов имиджмейкинга в формировании образа региона в оценках экспертов (на примере Республики Мордовия) // Теория и практика современной науки: материалы Междунар. науч.-практ. конф. Пенза, 2020. С. 191-196.
  13. Понукалина О. В., Логинова Л. В. Имидж территории в контексте повышения туристской привлекательности региона // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7. Философия. Социология и социальные технологии. 2016. № 1 (31). С. 65-72.
  14. Рейтинг регионов по уровню безработицы в ноябре 2018 - январе 2019 гг. [Электронный ресурс]. URL: http://riarating.ru/infografika/20190319/630120082.html (дата обращения 10.08.2020).
  15. Сабинина А. Л., Сычева И. В., Шульженко Н. А. Анализ имиджевой привлекательности территориальных образований региона по методике С. Анхольта // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2016. № 4. Ч. 1. С. 158-165.
  16. Уровень и распределение зарплат в регионах России - 2018 [Электронный ресурс]. URL: http://riarating.ru/ infografika/20181203/630113417.html (дата обращения: 10.08.2020).
  17. Чеботарева Е. Э. «Эффективность» философии в социально-политической сфере: анализ использования философских работ // Философский журнал. 2017. Т. 10. № 2. С. 130-145.
  18. Череднякова А. Б. Имиджевая культура в контексте культурологического подхода // Вестник культуры и искусств. 2018. № 2 (54). С. 53-58.
  19. Череднякова А. Б., Казакова Г. М. Имиджевая культура: верификация явления и концептуализация понятия // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2019. № 33. С. 133-144.

Author information

Irina Gennadievna Napalkova

Ogarev Mordovia State University

Ksenia Vyacheslavovna Kurochkina

Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Received: August 14, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • регион
  • имидж
  • позиционирование
  • опрос экспертов
  • Республика Мордовия
  • region
  • image
  • positioning
  • expert survey
  • The Republic of Mordovia

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)