• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Design as Philosophical Category

Abstract

The study aims to determine essential nature of the philosophical category “design”. The author suggests that design can be considered as an aesthetical category; however, it contains the meanings which are not defined by the conventional number of aesthetical categories. Scientific novelty of the research lies in demarcating the category “design” from the categories “art” and “the aesthetical” with respect to: 1) functional difference; 2) difference in origin; 3) difference in semiotics. The result of the study is a formula of the philosophical category “design”. The category “design” is connected to aesthetical organisation of secondary reality and is characterised by projective, transitive, functional, immanent and semiurgic nature.

References

  1. Барт Р. Система моды. Статьи по семиотике культуры / пер. с фр., вступ. ст. и сост. С. Н. Зенкина. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2004. 512 с.
  2. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть / пер. с фр. С. Н. Зенкина. М.: Добросвет, 2000. 387 с.
  3. Бычков В. В. Эстетика. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Гардарики, 2006. 573 с.
  4. Гегель Г. В. Ф. Лекции по эстетике / гл. ред. А. Дьяченко. М.: Эксмо, 2018. 224 с.
  5. Жильсон Э. Живопись и реальность / пер. с фр. Н. Б. Маньковской. М.: РОССПЭН, 2004. 368 с.
  6. Лебон Г. Психология народов и масс / пер. с фр. Э. Пименовой, А. Фридман. М.: АСТ, 2017. 384 с.
  7. Лола Г. Н. Дизайн. Опыт метафизической транскрипции / послесл. Н. Б. Иванова. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1998. 264 с.
  8. Лоос А. Орнамент и преступление (1908) / пер. В. Г. Калиша, А. В. Иконников // Мастера архитектуры об архитектуре. М.: Искусство, 1972. С. 143-148.
  9. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Итоги тысячелетнего развития: в 2-х кн. Х. - М.: Фолио; АСТ, 2000. Кн. 1. 832 с.
  10. Панкина М. В. Проектная культура Баухауза: целеполагание и аксиология мышления // Баухауз и художественные школы эпохи авангарда: материалы Междунар. конф. (17-19 апреля 2019 г.). М.: Издательство МГХПА им. Строганова, 2019. С. 46-47.
  11. Платон. Государство / пер. с др.-греч. В. Н. Карпова. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2015. 352 с.
  12. Раппапорт А. Г. Проект и время // Проблемы дизайна - 2: сб. ст. / ред. В. Л. Глазычев и др. М.: Архитектура-С, 2004. С. 22-47.
  13. Рескин Дж. Лекции об искусстве / пер. с англ. П. Когана под ред. Е. Кононенко. М.: БСГ-ПРЕСС, 2006. 319 с.
  14. Соловьев В. С. Чтения о Богочеловечестве / вступ. ст. А. А. Тесли. М.: РИПОЛ классик, 2018. 382 с.
  15. Уайльд О. Избранное / сост. и вступ. ст. С. Бэлзы; прим. А. Зверева. М.: Правда, 1989. 736 с.
  16. Шеллинг Ф. В. Философия искусства / под общ. ред. М. Ф. Овсянникова; пер. с нем. П. С. Попова. М.: Мысль, 1999. 608 с.
  17. Щедровицкий Г. П. Теоретические и методологические исследования в дизайне. М.: Изд-во Шк. культур. политики, 2004. 372 с.
  18. Эпштейн М. Н. Слово как произведение. О жанре однословия // Новый мир. 2000. № 9. С. 204-215.

Author information

Alexandra Vladimirovna Pankratova

National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

About this article

Publication history

  • Received: August 3, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • дизайн
  • искусство
  • эстетическое
  • семиотика
  • трансцендентное
  • design
  • art
  • the aesthetical
  • semiotics
  • the transcendental

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)