• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Architectonics of Childhood World

Abstract

The study aims to examine in a systematic manner childhood world in a single conceptual space, which implies identification of its system-forming “worlds”, levels and structural components. Scientific novelty of the work lies in creating a universal model of childhood world, architectonics, represented by structural levels and units, as well as in identifying functions of these worlds directed at creating and reproducing a unique stage of human life. As a result of the study, a universal model, architectonics of childhood world, is built, it can be usefully applied to an analysis of childhood worlds in different national cultures and also in the process of studying childhood world in fiction.

References

  1. Архитектоника [Электронный ресурс] // Литературная энциклопедия. URL: https://gufo.me/dict/literary_encyclopedia/ Архитектоника (дата обращения: 05.08.2020).
  2. Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров / Акад. пед. и соц. наук; Моск. психол.-соц. ин-т. М. - Воронеж: НРО МОДЭК: Изд-во Института практической психологии, 1996. 768 с.
  3. Асмолов А. Г., Гусельцева М. С. Феноменология неадаптивной активности в культурно-исторической парадигме // Культурно-историческая психология. 2008. № 1. С. 37-46.
  4. Ларошфуко Ф. Максимы и моральные размышления / пер. Э. Л. Фельдман-Линецкой; издание подготовили: А. С. Бобович, Э. Л. Линецкая и др. М.: Наука, 1993. 21 с.
  5. Лотман Ю. М. Семиосфера. СПб.: Искусство СПб, 2010. 704 с.
  6. Мостовщиков С. Правила сотворения мира. Будь готов к тому, чего не будет. Беседа с психологом Александром Асмоловым [Электронный ресурс]. URL: https://novayagazeta.ru/articles/2020/06/29/86070-pravila-sotvoreniya-mira (дата обращения: 11.08.2020).
  7. Норенков С. В. Архитектоника и синархия: концептуальное проектирование и моделирование: монография. Н. Новгород: Нижегород. гос. архит.-строит. ун-т, 2005. Ч. 1. 268 с.
  8. Подлазов А. В. Будущее прикладной математики: лекции для молодых исследователей. Поиски и открытия / под ред. Г. Г. Малинецкого. М.: Эдиториал УРСС, 2005. 512 с.
  9. Попкова Т. Д. Методология исследования детства // Научные ведомости Белгородского государственного университета. 2001. № 14 (109). С. 195-201.
  10. Попкова Т. Д. Экзистенциальное сознание ребёнка (на примере повести Ч. Айтматова «Белый пароход») // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. Философия и социология; культурология. 2010. № 4 (4). 2010. С. 87-96.

Author information

Tatyana Dmitrievna Popkova

Shandong Woman’s University, Jinan, China

About this article

Publication history

  • Received: August 3, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • мир детства
  • архитектоника
  • универсальная система
  • системообразующие миры
  • ребёнок
  • детское сообщество
  • childhood world
  • architectonics
  • universal system
  • system-forming worlds
  • child
  • children’s community

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)