• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

P. Juon’s Instrumental Works of the 1930s: Specificity of the Composer’s Late Style

Abstract

The paper aims to reveal peculiarities of P. Juon’s (1872-1940) late style in the context of the historical and cultural situation of the first decades of the XX century. The article analyses creativity of the distinctive Russian-Swiss composer with a view to identify specificity of his works. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher for the first time examines some of Juon’s compositions, which allows revealing aesthetic uniqueness of his late creative work. Analysing the instrumental works, the core of the composer’s musical heritage of the 1930s, the researcher identifies specificity of interaction of the style-formative elements associated with the last stage of Juon’s creative work - culmination of the artist’s long-term artistic evolution.

References

  1. Асафьев Б. Новая музыка I // Асафьев Б. О музыке ХХ века. Л.: Музыка, 1982. С. 154-159.
  2. Асафьев Б. (Глебов И.) Французская музыка и её современные представители // Зарубежная музыка XX века: материалы и документы / ред. И. В. Нестьев. М.: Музыка, 1975. С. 112-126.
  3. Левая Т. Н. Русская музыка начала XX века в художественном контексте эпохи: исследование. М.: Музыка, 1991. 166 с.
  4. Немировская И. А. Вальс в инструментальных циклах Брамса // Проблемы музыкального жанра: сборник трудов. М.: ГМПИ им. Гнесиных, 1981. Вып. 54. С. 106-121.
  5. Неровная Т. Е. Композитор Павел Юон и судьбы русского фортепианного трио первой трети ХХ века: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2013. 234 с.
  6. Прокофьев С. С. Прокофьев о Прокофьеве: статьи и интервью / сост., текст. ред. и коммент. В. П. Варунца. М.: Советский композитор, 1991. 285 с.
  7. Римский-Корсаков Н. А. Основы оркестровки. С партитурными образцами из собственных сочинений: учебное пособие: в 2-х т. / под ред. М. Штейнберга. Изд-е 3-е, стереотипное. СПб.: Лань; Планета музыки, 2019. Т. 1. 128 с.
  8. Яворский Б. Л. Сюиты Баха для клавира: о символике «Французских сюит» И. С. Баха. М.: Классика-XXI, 2006. 153 с.
  9. Badrutt Th. Paul Juon. Leben und Werk, Thematisches Verzeichnis seiner Kompositionen. 2., revidierte, aktualisierte und ergänzte Auflage. Chur: Institut für Kulturforschung Graubünden und Internationale Juon Gesellschaft, 2010. Е5-Е74 + 155 S.
  10. Falett U. Der Bündner Paul Juon - ein russischer Komponist? [Электронный ресурс]. URL: http://www.juon.org/ T13.Referat_Fsg_Homepage.pdf (дата обращения: 17.08.2020).
  11. Fonds Paul Juon (FPJ). Bibliotheque Cantonale et Universitaire (BCU), Lausanne - Departement de la musique - Section des archives musicales. FPJ. Units 1-17.
  12. Schuster C.-Ch. Kommentare zu Juons Klaviertrios [Электронный ресурс] // Audio CD. Paul Juon (1872-1940). The Piano Trios. Altenberg Trio Wien. The Netherlands: ChallengeClassics, 1996. S. 2-8.
  13. Teurich W. Der Stilzauberer: Wiederentdeckung von Paul Juon [Электронный ресурс]. URL: https://www.spiegel. de/kultur/musik/paul-juon-pointierte-kammermusik-werke-a-1047016.html (дата обращения: 17.08.2020).

Author information

Tatiana Evgen’evna Nerovnaia

Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire (Academy)

About this article

Publication history

  • Received: August 15, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • Павел Федорович Юон
  • стиль
  • инструментальное творчество
  • трио
  • сюита
  • Pavel Fyodorovich Juon
  • style
  • instrumental creative work
  • trio
  • suite

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)