• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Digitalisation of Education: Myth of Multitasking

Abstract

The study aims to substantiate illusory, mythological nature of the idea of multitasking, rooted in mass consciousness, as a kind of special cognitive ability formed through the use of information technologies, as a positive aspect of clip thinking. The analysis of the Russian and foreign published works, which mention multitasking, has revealed that the authors attribute different content to this term: while foreign sources understand multitasking as a mode of operation with many distractions, the Russian sources treat it as a person’s ability to perform several operations simultaneously. The work shows that the idea of multitasking as a positive cognitive ability, formed on the basis of a child’s early introduction to simultaneous use of various electronic devices, is one of social myths generated by informatisation and digitalisation of the society. The study has identified the origins of mythologised ideas of the phenomena associated with digitalisation of education. Scientific novelty of the research lies in substantiating the necessity to dispose of mythologised ideas associated with informatisation in order to bring about positive changes in the Russian education system. As a result of the research, the author comes to the conclusion that the idea of multitasking is of illusory nature as a personality trait associated with the use of information technologies; that the main disadvantage of using the multitasking mode for educational purposes is its negative impact on formation of a person’s cognitive sphere, personal knowledge. Simultaneous use of several devices results in meditative thinking development inhibition, therefore, it prevents actualisation of a person’s creative potential.

References

  1. Барон Н. С. Люди, в которых мы превращаемся: цена постоянного нахождения на связи // Информационное общество. 2010. № 5. С. 18-29.
  2. Большаков А. М., Крутько В. Н., Кутепов Е. Н., Мамиконова О. А., Потемкина Н. С., Розенблит С. И., Чанков С. В. Информационные нагрузки как новый актуальный раздел гигиены детей и подростков // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 2. С. 172-177.
  3. Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2003. 1136 с.
  4. Гернси Л. Умный старт // В мире науки. 2019. № 12. С. 80-85.
  5. Гуров Ф. Н. Информатизация общества: амбивалентный характер социальных изменений // Ценности и смыслы. 2018. № 6 (58). С. 83-96.
  6. Дэвис Э. Техногнозис: миф, магия и мистицизм в информационную эпоху / пер. с англ. С. Кормильцева, Е. Бачининой, B. Харитонова. Екатеринбург: Ультра; Культура, 2008. 480 с.
  7. Ильенков Э. Диалектика идеального // Логос. 2009. № 1 (69). С. 6-62.
  8. Кокурина Е. Зона когнитивной уязвимости: беседа с руководителем отдела психологии и психофизиологии Института медико-биологических проблем РАН профессором Ю. А. Бубеевым // В мире науки. 2020. № 6. С. 23-31.
  9. Колин К. К. Информационная антропология: поколение Next и новая угроза психологического расслоения человечества в информационном обществе // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусства. 2011. № 4 (28). С. 32-36.
  10. Кучма В. Р. Гигиеническая безопасность гиперинформатизации жизнедеятельности детей // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 11. С. 1060-1063.
  11. Леонгард Г. Технологии против человека / пер. с англ. А. О. Юркова, М. Ю. Килина, Т. Ю. Глазкова; предисл. М. Федорова. М.: АСТ, 2018. 320 с.
  12. Лурия А. Р. Психологическое наследие. Избранные труды по общей психологии. М.: Смысл, 2003. 431 с.
  13. Лурия А. Р. Язык и сознание. СПб.: Питер, 2019. 336 с.
  14. Мареев С. Н. Из истории советской философии: Лукач - Выготский - Ильенков. М.: Культурная революция, 2008. 448 с.
  15. Пан А. С.-К. Укрощение цифровой обезьяны / пер. с англ. Ю. Жизненко, О. Кутуева. М.: АСТ, 2014. 319 с.
  16. Суворов О. В. Сознание и абсолют (философский трактат). М.: Логос, 1999. 192 с.
  17. Шпитцер М. Антимозг: цифровые технологии и мозг / пер. с нем. А. Г. Гришина. М.: АСТ, 2014. 288 с.
  18. Шукова Г. В. Интенсивность цифрового опыта и возрастные особенности когнитивных процессов [Электронный ресурс]. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n27/784-shukova27.html (дата обращения: 12.08.2020).
  19. Halpern D., Piña M., Ortega-Gunckel C. School performance: New multimedia resources versus traditional notes (El rendimiento escolar: Nuevos recursos multimedia frente a los apuntes tradicionales) // Comunicar. 2020. № 64. P. 39-48.
  20. Markowitz D. M., Hancock J. T., Bailenson J. N., Reeves B. Psychological and physiological effects of applying self-control to the mobile phone [Электронный ресурс]. URL: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/ journal.pone. 0224464 (дата обращения: 25.09.2020).
  21. Prensky M. From digital natives to digital wisdom: Hopeful essays for 21st century learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 2012. 240 р.
  22. Sancho-Gil J. M. Digital technology as a trigger for learning promises and realities [Электронный ресурс]. URL: https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30640 (дата обращения: 25.09.2020).
  23. Wiradhany W., Vugt M. K. van, Nieuwenstein M. R. Media multitasking, mind-wandering, and distractibility: A large-scale study // Perception & Psychophysics. 2020. № 82. P. 1112-1124.

Author information

Elena Vitalievna Polikarpova

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: August 26, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • многозадачность
  • информационно-коммуникационные технологии
  • мифология
  • социализация
  • образование
  • высшие психические функции
  • личность
  • multitasking
  • information and communications technology
  • mythology
  • socialisation
  • education
  • higher mental functions
  • personality

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)