• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Psychological Aspects of Musical Education

Abstract

The paper reveals the role of psychology of musical education in teaching practice. The author tries to identify correlation of psychology of music and human psychology. The growing role of the anthropocentric approach to education is emphasized. Scientific originality of the study lies in the fact that the author examines correlation of music as an artistic matter and a source of musical meanings and a human being as a subject of cognition . The following conclusions are justified: psychology of musical education plays an essential role in teaching music, taking into account growing popularity of the anthropocentric approach to education.

References

  1. Барашкова Е. В., Дробышева-Разумовская Л. И., Дорфман Л. Я. Интегративная музыкальная психология // Образование и наука. 2019. № 2. С. 96-113.
  2. Бондарь К. В. Восприятие музыки как проблема психологической науки: ретроспективно-исторический анализ транспозиции психологии музыкального восприятия // Северо-Кавказский психологический вестник. 2009. № 3. С. 17-25.
  3. Лобова Л. Г. Специфика и закономерности восприятия музыки // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. № 2 (27). С. 133-138.
  4. Малинковская А. В. Индивидуальность и индивидуальный стиль исполнителя как категории теории исполнительства и педагогики музыкального образования // Музыкальное искусство и образование. 2017. № 4 (20). С. 13-28.
  5. Надолинская Т. В. Воспитательные функции музыки в культурно-историческом контексте // Гуманитарное пространство. 2013. № 1. С. 45-54.
  6. Оленская Т. Л., Марченко А. А., Шебеко Л. Л., Врагов А. В., Марченко Е. А. История и современные тенденции музыкотерапии // Здоровье для всех. 2015. № 2. С. 15-22.
  7. Рева В. П. Музыкальное восприятие как самопознание личности // Музыкальное искусство и образование. 2013. № 1. С. 5-15.
  8. Торопова А. В. Психология музыкального образования и развития личности (методологический аспект) // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2008. № 5. С. 200-205.
  9. Ширин Д. В. Об изменении понимания роли музыкального мышления и музыкального восприятия в педагогическом процессе // Образовательный вестник «Сознание». 2018. № 5. С. 18-26.
  10. Thompson G., Nettl B., Nettl R., Nettl M. In the Course of Performance: Studies in the World of Musical Improvisation // Asian Music. 2002. № 32. P. 32-45.

Author information

Ching Chi

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: August 16, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • психология музыкального образования
  • образовательный процесс
  • индивидуальность
  • коммуникация
  • psychology of musical education
  • educational process
  • individuality
  • communication

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)