• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Cultural Revolution Influence on the Chinese Orchestras

Abstract

The paper aims to reveal peculiarities of the Chinese orchestral performance development during and after the Cultural Revolution. The author examines classical musical compositions of the analysed period, identifies their distinctive features and considers the state influence on the Chinese musical ensembles. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher provides a comprehensive analysis of orchestral activity during the Cultural Revolution; this problem remains poorly investigated in the modern Chinese musicology. Contrary to the established opinion, the mentioned period is not considered as a dead-end branch of China development, which allows offering a new interpretation of orchestral creativity. The research findings are as follows: the author proves that the Cultural Revolution is not a stagnation period in orchestral performance development but an epoch of innovations.

References

  1. Галенович Ю. М. «Культурная революция» в КНР: что же это такое было? // Галенович Ю. М. Заметки китаеведа. М.: Муравей, 2002. С. 261-272.
  2. Новикова Е. Ю. Философия Мао Цзэдуна и современность // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. 2013. № 12 (66). С. 1-7.
  3. Панцов А. В. Мао Цзэдун. М.: Жизнь замечательных людей, 2012. 451 с.
  4. Стульникова Э. Ф. Современные оценки «культурной революции» в КНР // Молодой ученый. 2015. № 3 (83). С. 582-585.
  5. Стульникова Э. Ф. Характер развития Культурной революции и изменение социально-политической обстановки в КНР // Молодой ученый. 2014. № 6 (65). С. 617-619.
  6. Цзинчжи Л. История новой китайской музыки. Гонконг: Издательство Китайского университета, 2009. 853 с.
  7. Шии Л. Симфонические жанры в контексте китайской музыкальной культуры: дисс.. к. иск. М., 2003. 275 с.
  8. Юй Д. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости»: дисс.. к. иск. Н. Новгород, 2017. 237 с.
  9. Юйчен С. Композиционные особенности китайских программных концертов для солиста с оркестром традиционных инструментов: дисс. … к. иск. К., 2017. 188 с.
  10. Mengyu L. Cultural policy and revolutionary music during China’s Cultural Revolution: The case of the Shanghai Symphony Orchestra // International Journal of Cultural Policy. 2018. Vol. 4. № 24. P. 431-450.
  11. Wenzhuo Z. Exploring and Listening to Chinese Classical Ensembles in General Music // General Music Today. 2017. Vol. 1. № 3. P. 20-35.
  12. Wong J. Chinese Musical Culture in the Global Context - Modernization and Internationalization of Traditional Chinese Music in Twenty-First Century // Chinese Culture in the 21st Century and Its Global Dimensions. 2020. Vol. 1. № 3. P. 105-122.

Author information

Xiaolin Zhao

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • Китай
  • оркестры
  • музыкальные произведения
  • Культурная революция
  • China
  • orchestras
  • musical compositions
  • Cultural Revolution

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)