• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Problems of the Chinese Piano Education

Abstract

The paper reveals problems of pianists’ professional training in musical educational institutions in China. The article provides a brief survey of piano education development, analyses the difficulties students come across in the process of training. Among problems of piano education, the author mentions the following ones: methodological drawbacks, shortcomings in teaching staff training, outdated repertoires, curricula, which do not satisfy the principle of the harmonious personality development. Scientific originality of the study lies in the fact that problems of pianists’ professional training have not been previously investigated in full detail. The research findings are as follows: the author proves that the Chinese piano education needs reforms aimed at improving the quality of students’ professional training.

References

  1. Баренбойм Л. А. Путь к музицированию. М., 1973. 184 с.
  2. Бинчжао В. Краткая история образования в Китае. Пекин, 1994. 319 с.
  3. Вэйминь Ч. Изучение и анализ некоторых проблем китайского фортепианного образования // Китайская музыка. 2012. № 4. С. 159-165.
  4. Гайдай П. В. Развитие профессионального музыкального образования в контексте межкультурного взаимодействия: Россия - Китай, ХХ век // Педагогический журнал Башкортостана. 2018. № 3 (76). С. 50-56.
  5. Гайдай П. В. Фортепианная культура Китая: пути становления национальной школы: монография. Чита: ЗабГУ, 2016. 194 с.
  6. Данхонг Ю. Справочник по музыкальному образованию. Пекин, 2006. 164 с.
  7. Малинковская А. В. Индивидуальность и индивидуальный стиль исполнителя как категории теории исполнительства и педагогики музыкального образования // Музыкальное искусство и образование. 2017. № 4 (20). С. 13-28.
  8. Мэн Б. Становление и развитие китайской фортепианной культуры. Пекин, 1996. 181 с.
  9. Мэн Б. Фортепианная музыкальная педагогика Китая. Пекин, 2002. 217 с.
  10. Хуаньлэй П. Анализ и размышление о проблемах студентов музыкальных учебных заведений // Художественное образование. 1998. № 6. С. 31-39.
  11. Цзюнь Я. Мое мнение о современном состоянии и потребностях китайского фортепианного образования // Молодой исполнитель. 2006. № 12. С. 54-66.
  12. Чанкуй В. Китайская фортепианная культура. Пекин, 2010. 270 с.
  13. Юе Л. Китайское музыкальное образование в ХХ веке и его состояние на рубеже ХХ-ХХІ веков // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 40. С. 225-232.
  14. Яньнань Ч. Краткий обзор развития фортепианного образования и фортепианной музыки в Китае. Шанхай, 2010. 275 с.
  15. Яцянь Н. О фортепианной педагогике в современном Китае // Преподаватель ХХI век. 2009. № 2. Ч. 1. С. 2-6.
  16. Thompson G., Nettl B., Nettl R., Nettl M. In the Course of Performance: Studies in the World of Musical Improvisation // Asian Music. 2002. № 32. P. 32-45.

Author information

Zhongguo Yang

Huaiyin Normal University, the People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: July 19, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • пианист
  • Китай
  • фортепиано
  • профессиональная подготовка
  • реформа образования
  • pianist
  • China
  • piano
  • professional training
  • education reform

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)