• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Personages of Folk Laughing Culture in the Opera “Christmas Eve” by N. A. Rimsky-Korsakov

Abstract

The paper aims to reveal specificity of the musical characteristic of “Christmas Eve” personages - Devil, Solokha, Patsyuk and Sexton. The article identifies prosodic means and leitmotifs used to characterize carnival culture representatives, examines techniques of diminishment, such as musical parody, genre and prosodic transformation. Scientific originality of the study lies in the fact that the mentioned personages are for the first time considered as representatives of the carnival tradition. The research findings are as follows: the author proves that the personages’ musical characteristics indicate their belonging to folk laughing culture; their functions are analogous to carnival participants.

References

  1. Бахтин М. М. Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Художественная литература, 1990. 543 с.
  2. Белаш Е. В. Русское фортепианное скерцо второй половины XIX века: автореф. дисс. … к. иск. Ростов-на-Дону, 2015. 27 с.
  3. Бериглазова Е. В. Борис Годунов М. П. Мусоргского: о связях «персонажей-бесов» и носителя власти в контексте народно-смеховой культуры // Манускрипт. 2018. № 11 (97). С. 133-134.
  4. Берков В. О. Формообразующие свойства гармонии. Изд-е 2-е. М.: Советский композитор, 1971. 343 с.
  5. Волонт И. И. Образная сфера смеха в русской музыке XIX-XX веков (трагедийно-сатирический аспект): дисс. … к. иск. Красноярск, 2008. 150 с.
  6. Гончаренко С. С. О поэтике оперы: уч. пособие. Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория (академия) им. М. И. Глинки, 2010. 260 с.
  7. Колязин В. Ф. От мистерии к карнавалу: театральность немецкой религиозной и площадной сцены раннего и позднего Средневековья. М.: Наука, 2002. 208 с.
  8. Лихачёв Д. С., Панченко А. М. Смеховой мир Древней Руси. Л.: Наука, 1976. 203 с.
  9. Манн Ю. В. Поэтика Гоголя. Вариации к теме. М.: Coda, 1996. 474 с.
  10. Молодцова М. М. Комедия дель арте (история и современная судьба). Л.: ЛГИТМИК, 1990. 219 с.
  11. Римский-Корсаков Н. А. Ночь перед Рождеством: клавир. М.: Музгиз, 1981. 358 с.
  12. Ручьевская Е. А., Сухова Л. В., Горячих В. В. Пушкин в русской опере: «Каменный гость» Даргомыжского; «Золотой петушок» Римского-Корсакова. Изд-е 2-е, испр. и доп. СПб.: Композитор, 2012. 480 с.
  13. Тимофеева М. Н. Тема скоморошества в русской музыкальной культуре: инструментоведческий аспект: дисс. … к. иск. СПб., 2016. 318 с.
  14. Шаймухаметова Е. Р. Музыка в системе карнавальной культуры (на примере западноевропейской традиции): дисс. … к. иск. М., 2002. 269 с.

Author information

Tatyana Evgenevna Rudenko

Magnitogorsk State Conservatory named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: September 27, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • карнавал
  • народная смеховая культура
  • персонаж
  • опера «Ночь перед Рождеством»
  • carnival
  • folk laughing culture
  • personage
  • opera “Christmas Eve”

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)