• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Evolution of Alexander Zhurbin’s Musical Theatre: From “Orpheus and Eurydice” to “Love’s Metamorphoses”

Abstract

In his 40 years of creative search in musical theatre, the composer Alexander Zhurbin has worked his way from zong/rock operas and musicals to grand operas of academic variety. The purpose of the study is to characterise evolution of creative work, the author’s aesthetics in the context of philosophical consideration of culturological shifts, to identify its stages. The work focuses on studying the very first musical-theatrical opus of the composer and his latest work, which shows qualitative changes in the method and aesthetics. Scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time in scientific literature, twelve works created by A. Zhurbin for musical theatre are considered, their genre is determined according to the composer himself and also taking into account theatre practice. As a result, six definitive operas and six opuses falling between genres and combining features of opera and different types of musical are identified.

References

  1. Адорно Т. Избранное: социология музыки. М. - СПб.: Университетская книга, 2018. 445 с.
  2. Александр Журбин: «Я никогда не переставал писать серьезную музыку»: интервью Дмитрию Морозову // Музыкальная жизнь. 2016. № 2. С. 34-37.
  3. Барыкина Л. Однажды 40 лет спустя // Музыкальная жизнь. 2018. № 1. С. 40-41.
  4. Елагина Т. О чем поют Альберт и Жизель [Электронный ресурс]. URL: http://www.belcanto.ru/12092602.html (дата обращения: 26.09.2012).
  5. Журбин А. Б. О временах, о музыке и о себе. М.: Композитор, 2016. 464 с.
  6. Капичина Е. А. Философия музыки: от языка к восприятию. Луганск: Изд-во ЛГАКИ им. М. Матусовского, 2018. 360 с.
  7. Лосев А. Ф. Форма - Стиль - Выражение. М.: Мысль, 1995. 940 с.
  8. Матусевич А. О любви так много опер сложено // Музыкальная жизнь. 2017. № 7-8. С. 20-21.
  9. Матусевич А. Орфей спускается в ад // Играем с начала. 2018. № 2.
  10. Матусевич А. П. «Мелкий бес» А. Журбина: интертекстуальные связи и режиссерская концепция // Вести Белорусcкой государственной академии музыки. 2016. № 29. С. 56-60.
  11. Суханцева В. К. Музыка как мир человека. От идеи вселенной - к философии музыки. К.: Факт, 2000. 176 с.
  12. Цодоков Е. С. Опера. М.: Композитор, 1999. 578 с.

Author information

Alexander Petrovich Matusevich

Lugansk State Academy of Culture and Arts named after M. L. Matusovsky

About this article

Publication history

  • Received: August 15, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • музыкальный театр
  • мюзикл
  • опера
  • эстетика музыкального театра
  • философия оперы
  • musical theatre
  • musical
  • opera
  • aesthetics of musical theatre
  • philosophy of opera

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)