• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Role of Percussion Instruments in G. Dmitriev’s Orchestral Works

Abstract

The research objective includes identifying the role of percussion instruments in G. Dmitriev’s orchestral works. The author emphasizes the fact that in G. Dmitriev’s orchestral works, percussion instruments are subdivided into groups, each of which performs its own functions. Percussion instruments with indefinite pitch fully participate in orchestral texture formation and percussion instruments with definite pitch serve to transfer the figurative-associative meaning of a tone. Scientific originality of the study involves revealing functions of percussion instruments in the composer’s works. The conducted research allows concluding that the composer’s use of percussion instruments is determined by his authorial intention; the role of percussion instruments throughout a composition varies.

References

  1. Глинка М. И. Автобиография. Заметки об инструментовке. М.: Музгиз, 1937. 36 с.
  2. Денисов Э. В. Ударные инструменты в современном оркестре / пред. И. Барсовой; ред. В. Артемов. М.: Сов. композитор, 1982. 257 с.
  3. Дмитpиев Г. П. Ударные инструменты: трактовка и современное состояние. М.: Сов. композитор, 1991. 145 с.
  4. Клебанов Д. Искусство инструментовки. К.: Музична Украина, 1972. 217 с.
  5. Панаиотов А. Н. Ударные инструменты в современных оркестрах. М.: Сов. композитор, 1973. 183 с.
  6. Пистон У. Оркестровка / пер. с англ. К. Н. Иванова. М.: Сов. композитор, 1990. 455 с.
  7. Римский-Корсаков Н. А. Основы оркестровки: с партитурными образцами из собственных сочинений / под ред. М. Штейнберга. М. - Л.: Музгиз, 1946. 122 с.
  8. Сапожникова С. Е. Научная монография: автор - книга - читатель // Развитие личности. 2008. № 2. С. 35-48.
  9. Шабунова И. М. Инструменты и оркестр в европейской музыкальной культуре: учеб. пособие. СПб.: Лань, 2017. 336 с.
  10. Шатько Е. Г. Колокола и колокольные звоны православных храмов западных регионов Беларуси: история и современность. Мн. - М.: ПРОБЕЛ-2000, 2013. 295 с.

Author information

Alexander Vladimirovich Sarzhant

Gnesins Russian Academy of Music, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 23, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • арные инструменты без определённой высоты звучания
  • ударные с фиксированной высотой звучания
  • тембр
  • Г. Дмитриев
  • оркестровые произведения
  • percussion instruments with indefinite pitch
  • percussion instruments with definite pitch
  • tone
  • G. Dmitriev
  • orchestral works

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)