• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Ontological Status of Art in R. Ingarden’s Philosophy

Abstract

The study aims to determine the ontological status of art in R. Ingarden’s phenomenological aesthetics. The author touches upon the issues of specificity of an art piece existence within the framework of the phenomenological approach, the problem of identity and ontological structure of an art work. The study is novel in that it develops and provides rationale for the phenomenological approach to the issue of the ontological status of art demonstrated in R. Ingarden’s works. The research findings amount to the following points. Within the framework of the phenomenological approach to existence, Ingarden shows that an art piece cannot be reduced to its material existence and that it is necessary to acknowledge its existence as being of a special non-material kind - as an intentional object. The main characteristic of a work of art, according to Ingarden, is its schematic nature, so that the content expressed by it has an infinite potential for its actualisation.

References

  1. Абрамовских Е. В. Роман Ингарден как основоположник рецептивной эстетики // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2012. № 2. Ч. 2. С. 414-416.
  2. Бычков В. В. Эстетика. М.: Гардарики, 2004. 556 с.
  3. Гартман Н. Эстетика. К.: Ника-центр, 2004. 640 с.
  4. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Книга первая. Общее введение в чистую феноменологию. М.: Академический Проект, 2009. 489 с.
  5. Долгов К. М. Реконструкция эстетического в западноевропейской и русской культуре. М.: Прогресс-Традиция, 2004. 1033 с.
  6. Ингарден Р. Введение в феноменологию Эдмунда Гуссерля. М.: Дом интеллектуальной книги, 1999. 224 с.
  7. Ингарден Р. Исследования по эстетике. М.: Издательство иностранной литературы, 1962. 572 с.
  8. Ингарден Р. Спор о существовании мира. Время и способ существования // Вопросы философии. 2006. № 12. С. 147-163.
  9. Паткуль А. Б. Понятие онтологии в «Идеях I» Эдмунда Гуссерля // Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки. 2013. Т. 8. №. 2. С. 5-18.
  10. Ханин Д. М. Эстетическая концепция Романа Ингардена и ее анализ в современной эстетике // Вопросы философии. 1984. № 7. С. 111-119.
  11. Штыков Д. Р. О принципах формообразования сфер бытия в формальной онтологии Р. Ингардена // Российский гуманитарный журнал. 2019. № 1. С. 24-33.
  12. Ingarden R. Der Streit um die Existenz der Welt: in 2 Bänden. Tübingen: Max Niemeyer, 1965. Bd. 2. Formalontologie: Welt und Bewusstsein. 399 S.

Author information

Maria Vladimirovna Makovetskaya

PhD

Saint-Petersburg State Institute of Technology

About this article

Publication history

  • Received: November 15, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • Роман Ингарден
  • феноменологическая эстетика
  • реалистическая феноменология
  • онтология искусства
  • идентичность произведения искусства
  • Roman Ingarden
  • phenomenological aesthetics
  • realistic phenomenology
  • ontology of art
  • identity of art piece

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)