• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Place and Role of the Academic Islamic Studies in the System of Islamic Education

Abstract

The research objectives are as follows: to analyse the state of the Islamic education in modern Russia, to reveal its specificity, to highlight the role of the academic Islamic studies in the Islamic educational space. The growing problems of the Islamic education are largely explained by the fact that educational process in the Islamic educational institutions is carried out exclusively on the basis of the confessional Islamic studies, without taking into account achievements of the academic Islamic studies focused on such issues as the Islamic dogmatics, history and modern state of Islam, its development trends. In this connection, the article justifies urgent necessity to introduce the scientific component into the currently forming system of the Islamic education. Scientific originality of the study involves analysing the current situation in the sphere of the Islamic education taking into account the basic tendencies of the Russian Islamic studies development. The research findings are as follows: the authors justify the necessity to include results of the academic Islamic studies, an integral part of religious studies, into educational standards, curricula, working programmes of the religious disciplines implemented in the system of the Islamic education.

References

  1. Евфимий (Моисеев). Светское религиозное образование - феномен секулярного общества // Ислам и исламоведение в современной России: сборник докладов Всероссийского исламоведческого форума / под общ. ред. проф. М. Я. Яхьяева. Махачкала: АЛЕФ, 2019. С. 431-436.
  2. Игнатенко А. В России «жесточайший кризис» исламоведения [Электронный ресурс]. URL: https://islamnews.ru/news-AIgnatenko-V-Rossii-zhestochajshij-krizis-islamovedenija/ (дата обращения: 14.11.2020).
  3. Конституция Российской Федерации (с гимном России). М.: Проспект, 2020. 64 с.
  4. Курбанов М. Г. Перспективы конституирования современного исламоведения // Исламоведение. 2019. Т. 10. № 3. С. 53-60.
  5. Муртазин М. Ф. О проблемах развития исламского образования на постсоветском пространстве // Ислам и исламоведение в современной России: сборник докладов Всероссийского исламоведческого форума / под общ. ред. проф. М. Я. Яхьяева. Махачкала: АЛЕФ, 2019. С. 436-443.
  6. Муслимов Э. С. Исламское образование в Дагестане: современное состояние и перспективы // Ислам и исламоведение в современной России: сборник докладов Всероссийского исламоведческого форума / под общ. ред. проф. М. Я. Яхьяева. Махачкала: АЛЕФ, 2019. С. 426-430.
  7. Пиотровский M. Б. Коранические сказания. М.: Наука, Главная редакция восточной литературы, 1991. 290 с.
  8. Прозоров С. М. Ислам как идеологическая система (Т. II) / Ин-т восточных рукописей РАН. М.: Наука - Вост. лит., 2016. 365 с.
  9. Саетов И. Мусульманское исламоведение: между кафедрой и Минбаром // Минбар. 2011. № 2 (8). С. 17-21.
  10. Сюкияйнен Л. Р. Исламовед должен чувствовать язык и культуру ислама [Электронный ресурс]. URL: https://islamnews.ru/news-Uchenyj-Islamoved-dolzhen-chuvstvovat-jazyk-i-kulturu-islama/ (дата обращения: 13.08.2020).
  11. Якупов Р. И. Исламоведение, арабистика, теология и востоковедение: о предмете исследований // Вестник ВЭГУ. 2014. № 6 (74). С. 218-229.
  12. http://dic.academic.ru/dic.nsf/ogegova/277787 (дата обращения: 10.09.2020).

Author information

Mukhtar Yakhyaevich Yakhyaev

Dr

Dagestan State University, Makhachkala

Gabibat Baysaidovna Baysaidova

PhD

Dagestan State University, Makhachkala

About this article

Publication history

  • Received: November 27, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • исламское образование
  • конфессиональное исламоведение
  • научное исламоведение
  • Islamic education
  • confessional Islamic studies
  • academic Islamic studies

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)