• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

“Duende” Phenomenon in Flamenco Art

Abstract

Prevalence of the amateur approach, tendency for commercialization and expansion of the flamenco genre in the XXI century have resulted in misunderstanding of such issues as: what musical genres are characterized by the duende phenomenon, to what type of art it belongs to, what are prerequisites for its origin. The article systematizes diverse approaches to the duende phenomenon and tries to answer the question whether it is essential for modern flamenco. Scientific originality of the paper lies in the fact that relying on foreign anthropological studies and cognitive methods, the researcher reveals diverse approaches to the duende phenomenon. The findings are as follows: the author proves that modern understanding of the duende phenomenon differs cardinally from its traditional understanding and is largely inspired by Garcia Lorca’s essay “Juego y teoría del duende”.

References

  1. Амрахова А. А. Когнитивные аспекты интерпретации современной музыки (на примере творчества азербайджанских композиторов): дисс. … д. иск. М., 2005. 326 с.
  2. Анди Э. М. Фламенко: тайны забытых легенд. Тула: Мусалаев, 2003. 196 с.
  3. Бобрик Д. В. Теория Дуэнде Федерико Гарсиа Лорки [Электронный ресурс]. URL: http://www.garcia-lorca.ru/library/teoriya-duende-federiko-garsia-lorki.html (дата обращения: 02.10.2020).
  4. Гарсиа Лорка Ф. Дуэнде, тема с вариациями [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/POEZIQ/LORKA/lorka2_11.txt (дата обращения: 02.10.2020).
  5. Гарсиа Лорка Ф. Канте хондо (народная андалусская песня) [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/POEZIQ/LORKA/lorka1_4.txt (дата обращения: 20.08.2018).
  6. Дяченко А. С. Испанская саэта как лингвокультурный феномен: типологический и лингвостилистический анализ: дисс. … к. филол. н. М., 2012. 284 с.
  7. Изотова И. С. Проблема смерти в испанской культуре (от истоков до современности): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2012. 29 с.
  8. Магон С. А. Фламенко: история, жанр, концептосфера: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2019. 234 с.
  9. Минский М. Фреймы для представления знаний. М.: Энергия, 1979. 152 с.
  10. Пуиг Кларамунт А. Искусство танца фламенко. М.: Искусство, 1984. 183 с.
  11. Трофимова В. Испанская ночь. Дуэнде - «черный» дух культуры фламенко // 60 параллель. 2010. № 2 (37). С. 104-109.
  12. Dewaal Malefit T. “Inside” and “Outside” Spanish Flamenco: Gender Constructions in Andalusian Concepts of Flamenco Tradition // Anthropological Quarterly. 1998. № 2 (71). P. 63-73.
  13. Fernándes Pello M. Duende: A Narrative-Experience of the Flamenco Performance in Spain [Электронный ресурс]: а dissertation submitted to the University of Manchester for the MA in Visual Anthropology in the Faculty of Humanities, 2015. URL: https://www.academia.edu/37368855/Duende_A_narrative_experience_of_the_Flamenco_performance_in_Spain (дата обращения: 02.10.2020).
  14. Garcia Lorca F. Juego y teoría del duende [Электронный ресурс]. URL: https://biblioteca.org.ar/libros/1888.pdf (дата обращения: 02.10.2020).
  15. Infante B. Orígenes de lo flamenco y secreto del cante jondo. Sevilla: Consejería de Cultura, D. L., 1980. 188 p.
  16. Mairena A., Molina R. Mundo y formas del cante flamenco. Sevilla: Librería Al-Andlus, 1971. 326 p.
  17. Rose S. This Maudlin Cry: The “dark sounds” of duende and Kristeva’s abjection [Электронный ресурс]. URL: https://www.academia.edu/24732730/This_Maudlin_Cry_The_dark_sounds_of_duende_and_Kristevas_abjection (дата обращения: 02.10.2020).
  18. Rossi H. Teoría del cante jondo. Barcelona: Credsa S. A., 1998. 318 p.
  19. Steingress G. El flamenco como patrimonio cultural o una construcción artificial más de la identidad andaluza // Anduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales. 2002. № 1. P. 43-64.
  20. Steingress G. Flamenco Postmoderno. Entre tradición y heterodoxia. Un diagnóstico sociomusicológico. Sevilla: Signatura Ediciones de Andalucía, 2007. 366 p.

Author information

Svetlana Alexandrovna Magon

PhD

Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: December 16, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • дуэнде
  • фламенко
  • канте хондо
  • пенья-клубы
  • Ф. Гарсиа Лорка
  • duende
  • flamenco
  • cante jondo
  • peñas
  • Federico García Lorca

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)