• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Ontological Dialogue as Synergetic Model of Musical Dramaturgy Arrangement (by the Material of L. Dychko’s “Triumphant Liturgy”)

Abstract

The article analyses L. Dychko’s “Triumphant Liturgy”, a symbolic composition of the early ХХІ century, through the lens of the “ontological dialogue” category, one of the key categories of musical analysis. Ontology of music reveals spiritual essence of a musical composition taking into account its genre specificity (secular or liturgical music). The authors propose a model of musical composition in which ontological parameters system integrates hierarchical elements through interaction of the human’s image and worldview, elements of musical language and spatial-temporal arrangement. Choice of L. Dychko’s composition is conditioned by the fact that it presents synthesis of ontological systems on the basis of synergy. The research findings are as follows: introduction of the “ontological dialogue” category allows interpreting musical composition dramaturgy as a spiritual vertical integrating different genres and styles. The synergetic type of musical dramaturgy arrangement is determined by specificity of liturgy as an archetype of the Christian culture.

References

  1. Аннотация к нотному изданию «Урочиста літургія» Л. Дычко / ред. Н. Гобдыч. К.: Музична Україна, 2002. 83 с.
  2. Болгарский Д. А. О церковном пении и его особенностях // Православный вестник. 1996. Вып. 1. С. 63-69.
  3. Коновалова И. Ю. Личностно-стилевые детерминанты хорового творчества Л. В. Дычко // Культура Украины. Х.: ХГАК, 2014. Вып. 47. С. 220-230.
  4. Мартынов В. К проблеме изучения форм древнерусского богослужебного пения // Музыкальное искусство и религия: материалы Всесоюзной научной конференции «Отечественная культура XX века и духовная музыка» / отв. ред. В. В. Медушевский. М.: Российская академия музыки им. Гнесиных, 1994. С. 9-20.
  5. Медушевский В. В. Внемлите ангельскому пенью. Человечество и его культура на пороге 2000-летия Рождества Христова (по стр. тр. проф. В. В. Медушевского) / сост. О. А. Галкин. Мн.: Православное братство во имя Архистратига Михаила, 1999. 320 с.
  6. Медушевский В. В. Доклад «Музыка Рахманинова: традиция духовного реализма»: рукопись (Международный симпозиум «Рахманинов: на переломе столетий». Харьков, ноябрь 1998) // Личный архив авторов.
  7. Медушевский В. В. Духовно-нравственный анализ музыки [Электронный ресурс]. URL: https://www.portal-slovo.ru/art/35813.php?ELEMENT_ID=35813&SHOWALL_1=1 (дата обращения: 22.12.2020).
  8. Перцова Н. О., Горобець В. П., Гриценко В. В. Специфіка української хорової літератури на прикладі творчості Л. Дичко, В. Степурка, В. Польової: традиції та новаторство // Молодий вчений. 2017. № 11 (51). С. 614-617.
  9. Письменная О. Б. Музыкальный язык хоровых произведений Леси Дычко: автореф. дисс. … к. иск. Львов, 2004. 16 с.
  10. Роменская Л. А. Время-пространство как смыслообразующий фактор композиторского творчества // Наука. Искусство. Культура. 2017. № 1 (13). С. 29-37.
  11. Роменская (Зайцева) Л. А. Онтологическая концепция музыки (дискурс христианской антропологии музыки) // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Когнітивне музикознавство: зб. наук. статей / ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків: С.А.М., 2010. Вип. 29. С. 4-36.
  12. Роменская Л. А., Жиров М. С., Кинаш Л. А. Сакральный хронотоп как смыслообразующий феномен композиторского творчества: опыт моделирования // Alma mater (Вестник высшей школы). 2018. № 7. С. 54-58.
  13. Флоренский П. А. У водоразделов мысли. М.: Правда, 1990. 446 с.
  14. Флоренский П. А. Христианство и культура. М.: Фолио, 2001. 664 с.
  15. Хоружий С. С. К феноменологии аскезы. М.: Гуманитарная литература, 1998. 352 с.
  16. Шевчук О. Ю. К проблеме исследования древнерусских богослужебно-литургических жанров // Musicae Ars et Scientia: книга на честь 70-річчя доктора мистецтвознавства, професора Ніни Олександрівни Герасимової-Персидської / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. К.: Друкар, 1999. Вип. 6. С. 54-65.

Author information

Alina Vladimirovna Kuznetsova

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Olga Alexandrovna Kurganskaya

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Ludmila Anatolievna Romenskaya

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

About this article

Publication history

  • Received: December 7, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • онтодиалог
  • «Торжественная литургия»
  • синергийный принцип
  • «прошение - благодарение»
  • жанрово-интонационные пары
  • ontological dialogue
  • “Triumphant Liturgy”
  • synergetic model
  • “prayer - benediction”
  • genre-prosodic pairs

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)