Ontological Dialogue as Synergetic Model of Musical Dramaturgy Arrangement (by the Material of L. Dychko’s “Triumphant Liturgy”)
Abstract
The article analyses L. Dychko’s “Triumphant Liturgy”, a symbolic composition of the early ХХІ century, through the lens of the “ontological dialogue” category, one of the key categories of musical analysis. Ontology of music reveals spiritual essence of a musical composition taking into account its genre specificity (secular or liturgical music). The authors propose a model of musical composition in which ontological parameters system integrates hierarchical elements through interaction of the human’s image and worldview, elements of musical language and spatial-temporal arrangement. Choice of L. Dychko’s composition is conditioned by the fact that it presents synthesis of ontological systems on the basis of synergy. The research findings are as follows: introduction of the “ontological dialogue” category allows interpreting musical composition dramaturgy as a spiritual vertical integrating different genres and styles. The synergetic type of musical dramaturgy arrangement is determined by specificity of liturgy as an archetype of the Christian culture.
References
- Аннотация к нотному изданию «Урочиста літургія» Л. Дычко / ред. Н. Гобдыч. К.: Музична Україна, 2002. 83 с.
- Болгарский Д. А. О церковном пении и его особенностях // Православный вестник. 1996. Вып. 1. С. 63-69.
- Коновалова И. Ю. Личностно-стилевые детерминанты хорового творчества Л. В. Дычко // Культура Украины. Х.: ХГАК, 2014. Вып. 47. С. 220-230.
- Мартынов В. К проблеме изучения форм древнерусского богослужебного пения // Музыкальное искусство и религия: материалы Всесоюзной научной конференции «Отечественная культура XX века и духовная музыка» / отв. ред. В. В. Медушевский. М.: Российская академия музыки им. Гнесиных, 1994. С. 9-20.
- Медушевский В. В. Внемлите ангельскому пенью. Человечество и его культура на пороге 2000-летия Рождества Христова (по стр. тр. проф. В. В. Медушевского) / сост. О. А. Галкин. Мн.: Православное братство во имя Архистратига Михаила, 1999. 320 с.
- Медушевский В. В. Доклад «Музыка Рахманинова: традиция духовного реализма»: рукопись (Международный симпозиум «Рахманинов: на переломе столетий». Харьков, ноябрь 1998) // Личный архив авторов.
- Медушевский В. В. Духовно-нравственный анализ музыки [Электронный ресурс]. URL: https://www.portal-slovo.ru/art/35813.php?ELEMENT_ID=35813&SHOWALL_1=1 (дата обращения: 22.12.2020).
- Перцова Н. О., Горобець В. П., Гриценко В. В. Специфіка української хорової літератури на прикладі творчості Л. Дичко, В. Степурка, В. Польової: традиції та новаторство // Молодий вчений. 2017. № 11 (51). С. 614-617.
- Письменная О. Б. Музыкальный язык хоровых произведений Леси Дычко: автореф. дисс. … к. иск. Львов, 2004. 16 с.
- Роменская Л. А. Время-пространство как смыслообразующий фактор композиторского творчества // Наука. Искусство. Культура. 2017. № 1 (13). С. 29-37.
- Роменская (Зайцева) Л. А. Онтологическая концепция музыки (дискурс христианской антропологии музыки) // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Когнітивне музикознавство: зб. наук. статей / ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків: С.А.М., 2010. Вип. 29. С. 4-36.
- Роменская Л. А., Жиров М. С., Кинаш Л. А. Сакральный хронотоп как смыслообразующий феномен композиторского творчества: опыт моделирования // Alma mater (Вестник высшей школы). 2018. № 7. С. 54-58.
- Флоренский П. А. У водоразделов мысли. М.: Правда, 1990. 446 с.
- Флоренский П. А. Христианство и культура. М.: Фолио, 2001. 664 с.
- Хоружий С. С. К феноменологии аскезы. М.: Гуманитарная литература, 1998. 352 с.
- Шевчук О. Ю. К проблеме исследования древнерусских богослужебно-литургических жанров // Musicae Ars et Scientia: книга на честь 70-річчя доктора мистецтвознавства, професора Ніни Олександрівни Герасимової-Персидської / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. К.: Друкар, 1999. Вип. 6. С. 54-65.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 7, 2020.
- Published: February 10, 2021.
Keywords
- онтодиалог
- «Торжественная литургия»
- синергийный принцип
- «прошение - благодарение»
- жанрово-интонационные пары
- ontological dialogue
- “Triumphant Liturgy”
- synergetic model
- “prayer - benediction”
- genre-prosodic pairs
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC