• Original research article
  • March 15, 2021
  • Open access

Design Strategy and Issues of Realising Tourism Cultural and Creative Products in Northeast China

Abstract

The purpose of the study is to elaborate a design strategy for cultural and creative products to be used in the tourism sector of the North-East of China. Scientific novelty of the work lies in identifying features of local culture of Northeast China, which can be used in a design strategy when developing tourism cultural and creative products. The result of the research amounts to elaborating a design strategy for cultural and creative products with a focus on cultural codes and images of regional culture of Northeast China. The authors determined opportunities of reinvigorating tourism business in northern provinces of the People’s Republic of China, which are provided by production of regionally oriented cultural and creative products.

References

  1. Левошко С. С. Архитектура и архитектурная жизнь русского Харбина // Забияко А. А., Забияко А. П., Левошко С. С., Хисамутдинов А. А. Русский Харбин: опыт жизнестроительства в условиях дальневосточного фронтира. Благовещенск: Амурский гос. ун-т, 2015. С. 15-72.
  2. Норман Д. А. Дизайн привычных вещей. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2018. 384 с.
  3. 布乃峰. 大湾区背景下基于产教融合的“非遗”文创设计人才培养研究-以清远市龙塘镇陶缸烧制技艺为例 // 艺海. 2020. № 15. 页 142-145 (Бу Найфэн. Подготовка дизайнеров, ориентированных на региональную культуру, на примере практики обжига пифоса в поселке Лунтан городского округа Цинъюань // Ихай. 2020. № 15. С. 142-145).
  4. 魏璋. 应用型人才培养导向下文创产品设计实训课程教学方法的研究 // 大观. 2020. № 15. 页 122-123 (Вэй Чжан. Методика преподавания практического курса по дизайну культурно-творческой продукции, основанная на подготовке практических работников // Пространство культуры. 2020. № 15. С. 122-123).
  5. 欧阳丽. 应用型人才培养导向下文创产品设计实训课程教学环节的探索 // 戏剧之家. 2019. № 16 (36). 页 144-145 (Оуян Ли. Исследование сегментов преподавания практического курса дизайна культурно-творческой продукции // Культурные объекты. 2019. № 16 (36). С. 144-145).
  6. 中华人民共和国国民经济和社会发展第十三个五年规划纲要 (План 13-й пятилетки по экономическому и социальному развитию КНР [Электронный ресурс] // Правительство Китая. Портал центрального государственного совета). URL: http://www.gov.cn/xinwen/2016-03/17/content_5054992.htm (дата обращения: 11.12.2020).
  7. 田志梅. “文化+旅游”视域下武汉黄鹤楼文创产品设计研究 // 创意设计源. 2020. № 12. 页 19-22 (Тянь Чжимэй. Дизайн Башни желтого журавля в г. Ухань с точки зрения культурно-туристической концепции // Истоки креативного дизайна. 2020. № 12. С. 19-22).
  8. 胡嘉玮. 民族地区高校文创产品设计课程教学改革探究 // 美术教育研究, 2020. № 11 (15). 页 124-125 (Ху Цзявэй. Реформа преподавания дизайна культурно-творческой продукции в национальных вузах // Исследования в области художественного образования. 2020. № 11 (15). С. 124-125).
  9. 左春颜. 乡村振兴视角下高职旅游文创设计教学新思路 // 知识文库. 2020. № 14 (18). 页 146-148 (Цзо Чуньянь. Новые идеи преподавания дизайна туристической культурно-творческой продукции на примере сельского развития // Библиотека знаний. 2020. № 14 (18). С. 146-148).
  10. 周芸. 非遗视角下的扬州旅游文创产品设计与开发策略研究 // 艺术家. 2020. № 12. 页 139-146 (Чжоу Юнь. Исследование дизайна и стратегии развития туристической культурно-творческой продукции г. Цзянсу с точки зрения духовного наследия // Художник. 2020. № 12. С. 139-146).
  11. 陈惠. 论扶贫视角下农村旅游文创产品的设计研究 // 包装工程. 2020. 41. 页 302-305 (Чэнь Хуэй. Дизайн сельской туристической культурно-творческой продукции как поддержка нуждающихся // Технологии упаковки. 2020. № 41. С. 302-305).
  12. 于富业. 产教融合 - 喀左紫砂文创产品创意设计人才培养研究 // 旅游纵览 (下半月). 2019. № 15. 页 219-220 (Юй Фуе. Подготовка специалистов в сфере творческого проектирования харачин-цзоиских изделий из исинской глины // Туристические инновации. 2019. № 15. С. 219-220).
  13. 姚月霞, 薛野, 万庆. 高职创意设计人才培养与文旅产业“三对接”的探索与实践 // 科教导刊(中旬刊). 2020. № 15. 页 30-31 (Яо Юэся, Сюэ Е, Вань Цин. Исследование трехступенчатой подготовки креативных дизайнеров для отрасли культурного туризма // Журнал научного образования. 2020. № 15. С. 30-31).

Author information

Xinxin Wei

Heihe University, China

Yang Zhang

Heihe University, China

About this article

Publication history

  • Received: January 15, 2021.
  • Published: March 15, 2021.

Keywords

  • местная культура Северо-Востока Китая
  • туризм
  • культурно-творческий дизайн
  • региональная культурно-творческая продукция
  • local culture of Northeast China
  • tourism
  • cultural and creative design
  • regional cultural and creative products

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)