• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Form-Making of Finale of G. G. Vdovin’s Vocal-Choreographic Suite “Тейтерень пия кудо” (“Maiden House of Beer”) as Reflection of Ritual Performance Dramaturgy

Abstract

The purpose of the study is to substantiate connection between the musical form of the finale of G. G. Vdovin’s vocal-choreographic suite “Тейтерень пия кудо” (“Maiden House of Beer”) and ritual performance dramaturgy. Scientific novelty of the study lies in paying attention to the musical form of the longest piece of the Suite, which has not been analysed from the standpoint of form-making yet. As a result, it is found that the composer used the cyclical principle for the finale. Framed by an introduction and a choral coda, the finale consists of two parts: 1) sequence of musical and poetic stanzas grouped according to the principle of the “chain” form; 2) a number of dance episodes, the order and nature of which are determined by the tradition of celebrating the final day of festivities.

References

  1. Антонов Ю. Г. Элементы драматического искусства в мордовском календарно-обрядовом фольклоре // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2010. № 5 (85). С. 319-325.
  2. Бояркин Н. И. Мордовское народное музыкальное искусство. Саранск: Мордов. кн. изд-во, 1983. 184 с.
  3. Брыжинский В. С. Мордовская народная драма. История. Проблемы реконструкции. Драматургия. Режиссура. Театр песни. Саранск: Тип. «Крас. Октябрь», 2003. 536 с.
  4. Гулая Т. Н., Кинякина Л. В. Возрождение древних традиций мордвы в современных формах культуры (на примере обрядового праздника «Тейтерень пия кудо») // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 4. С. 160-166.
  5. Гулая Т. Н., Кинякина Л. В. Методы фольклоризма в хоровых номерах из вокально-хореографической сюиты Г. Г. Вдовина «Тейтерень пия кудо» // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 8. С. 183-190.
  6. Зайцева Е. А. Феномен модального мышления Вдовина // Гавриил Вдовин: постижение мастерства: сб. ст. и материалов. Саранск: Тип. «Крас. Октябрь», 2006. С. 69-81.
  7. Иванова Л. П. Фольклоризм в русской музыке ХХ века: монография. Астрахань: Изд-во АГТУ, 2004. 224 с.
  8. Кинякина Л. В. Хоровая музыка Мордовии: от принципов народного музыкального мышления к методам композиторского фольклоризма: автореф. дисс. … к. иск. Саранск, 2019. 22 с.
  9. Ситникова Н. М. «Интеллектуальная игра» как метод формообразования в струнном квартете № 2 Г. Вдовина // Гавриил Вдовин: постижение мастерства: сб. ст. и материалов. Саранск: Тип. «Крас. Октябрь», 2006. С. 38-46.
  10. Чувашёв М. И. Тейтерень пия кудо - Девичий дом пива у эрзян // Духовное наследие народов Поволжья: живые истоки: антология / сост. М. И. Чувашёв, И. А. Касьянова, А. Д. Шуляев, А. Ю. Малыхин, Т. И. Волкова. Самара: Изд-во СамГПУ, 2001. С. 13-57.
  11. Шуляев А. Д. Тейтерень пия кудо - Девичий дом пива // Духовное наследие народов Поволжья: живые истоки: антология / сост. М. И. Чувашёв, И. А. Касьянова, А. Д. Шуляев, А. Ю. Малыхин, Т. И. Волкова. Самара: Изд-во СамГПУ, 2001. С. 10-12.

Author information

Lyudmila Viktorovna Kinyakina

PhD

N. P. Ogarev National Research Mordovian State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • Гавриил Григорьевич Вдовин
  • вокально-хореографическая сюита
  • «Тейтерень пия кудо»
  • «цепная» форма
  • циклическая форма
  • Gavriil Grigorievich Vdovin
  • vocal-choreographic suite
  • “Maiden House of Beer”
  • “chain” form
  • cyclical form

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)