• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Modern Multiethnic States’ Activity to Preserve and Revitalize Indigenous Languages (by the Example of Canada and Russia)

Abstract

The paper reveals forms and methods of multiethnic states’ activity to preserve the indigenous peoples’ vanishing languages. By the example of Canada and Russia, the article analyses cooperation of governmental institutions, civil society institutions and universities to preserve linguistic diversity. Scientific originality of the study involves analysing modern multiethnic states’ activities to preserve vanishing languages. As a result, it is proved that preserving indigenous languages remains a relevant problem which requires cooperation of the state and society, and using the potential of digital technologies under the conditions of low functionality of indigenous languages is a promising trend of activity to revitalize vanishing languages.

References

  1. Арефьев А. Л. Языки коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока в системе образования: история и современность. М.: Центр социального прогнозирования и маркетинга, 2014. 488 с.
  2. Арктический многоязычный портал [Электронный ресурс]. URL: http://arctic-megapedia.ru//wiki/ (дата обращения: 09.11.2020).
  3. Боргоякова Т. Г., Гусейнова А. Г. II Всероссийская научно-практическая конференция «Сохранение и развитие языков и культур коренных народов Сибири» [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36335777 (дата обращения: 30.03.2021).
  4. Гендина Н. И., Колкова Н. И. Официальные сайты центральных библиотек субъектов Российской Федерации как системообразующая платформа представления информации о коренных малочисленных народах // Библиосфера. 2016. № 4. С. 3-12. DOI: 10.20913/1815-3186-2016-4-3-12.
  5. Конституция РФ: принята всенародным голосованием 12 декабря 1993 г. (с учетом поправок, внесенных Законом РФ о поправке к Конституции РФ от 14 марта 2020 г. № 1-ФКЗ) // Российская газета. 2020. 4 июля.
  6. Коренные этносы Сахалина [Электронный ресурс] // Сахалинская областная универсальная научная библиотека. URL: http://indigen.libsakh (дата обращения: 09.11.2020).
  7. Марфусалова В. П. Функциональные проблемы языков коренных малочисленных народов Севера и создание условий для эффективной организации процесса обучения [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/funktsionalnye-problemy-yazykov-korennyh-malochislennyh-narodov-severa-i-sozdanie-usloviy-dlya-effektivnoy-organizatsii-protsessa (дата обращения: 09.10.2020).
  8. Население по национальности и владению русским языком по субъектам Российской Федерации [Электронный ресурс] // Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru/free_doc/new_site/perepis2010/croc/Documents/Vol4/pub-04-04.pdf (дата обращения: 17.10.2020).
  9. Об утверждении государственной программы Магаданской области «Социально-экономическое и культурное развитие коренных малочисленных народов Севера, проживающих на территории Магаданской области на 2014-2018-годы»: Постановление Администрации Магаданской области от 7 ноября 2013 г. № 1093-па // Магаданская правда. 2013. 12 ноября.
  10. Об утверждении государственной программы Магаданской области «Социально-экономическое и культурное развитие коренных малочисленных народов Севера, проживающих на территории Магаданской области»: Постановление Правительства Магаданской области от 4 июля 2019 г. № 476-пп // Магаданская правда. 2019. 9 июля.
  11. Практический курс нанайского языка [Электронный ресурс] // Фонд сохранения и изучения родных языков народов Российской Федерации. URL: https://родныеязыки.рф/?page_id=793 (дата обращения: 28.10.2020).
  12. Резолюция, принятая Генеральной Ассамблеей 19 декабря 2016 года 71/178. Права коренных народов [Электронный ресурс] // Организация Объединенных Наций. URL: https://undocs.org/ru/A/RES/71/178 (дата обращения: 14.05.2019).
  13. Содействие коренным малочисленным народам Севера, Сибири и Дальнего Востока Российской Федерации за период с 2012 по 2018 год [Электронный ресурс] // Министерство природных ресурсов Хабаровского края. URL: https://mpr.khabkrai.ru/Deyatelnost/Korennye-malochislennye-narody-Severa/33 (дата обращения: 28.10.2020).
  14. Уроки эвенского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.evengus.ru/uroki/index.html (дата обращения: 28.10.2020).
  15. Фонд президентских грантов [Электронный ресурс]. URL: https://президентскиегранты.рф (дата обращения: 09.11.2020).
  16. Югорская декларация о сохранении языков и развитии языкового разнообразия в киберпространстве в интересах устойчивого развития [Электронный ресурс] // Российский комитет Программы ЮНЕСКО «Информация для всех». URL: http://www.ifapcom.ru/files/2017/Ugra_declaration_rus.pdf (дата обращения: 17.10.2020).
  17. An Act Respecting Indigenous Languages [Электронный ресурс] / Parliament of Canada. URL: https://www.parl.ca/DocumentViewer/en/42-1/bill/C-91/third-reading (дата обращения: 12.05.2019).
  18. First Nations University of Canada [Электронный ресурс]. URL: https://www.fnuniv.ca/about-us/mission-vision/ (дата обращения: 31.10.2020).
  19. First Peoples’ Cultural Council [Электронный ресурс]. URL: http://www.fpcc.ca/Default.aspx (дата обращения: 04.07.2019).
  20. Fontaine L. S. Redress for linguicide: Residential schools and assimilation in Canada [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.3828/bjcs.2017.11 (дата обращения: 28.10.2020).
  21. Kitchenham А. The Preservation of Canadian Indigenous Language and Culture through Educational Technology [Электронный ресурс]. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/117718011300900406 (дата обращения: 31.10.2020).
  22. National Centre for Truth and Reconciliation. Archives [Электронный ресурс]. URL: https://nctr.ca/archives.php (дата обращения: 08.07.2019).
  23. Seredkina N. N., Koptzeva N. P. International and Russian Practices of Preserving and Reproducing the Languages of the Small-numbered Indigenous Peoples of the North [Электронный ресурс] // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2018. Vol. 11. № 12. P. 2056-2077. DOI: 10.17516/1997-1370-0373. URL: http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/109236/Seredkina.pdf?sequence= 1 (дата обращения: 31.10.2020).
  24. The University of Winnipeg [Электронный ресурс]. URL: https://www.uwinnipeg.ca/about/fast-facts/index.html (дата обращения: 29.10.2020).
  25. Truth and Reconciliation Commission [Электронный ресурс]. URL: https://nctr.ca/reports2.php (дата обращения: 08.07.2019).
  26. Vowel C. Why indigenous languages should be taught alongside French and English [Электронный ресурс]. URL: https://www.macleans.ca/society/why-indigenous-languages-should-be-taught-alongside-french-and-english (дата обращения: 20.05.2019).
  27. Zamaraeva J. S., Sergeeva N. A., Fil’ko A. I. Measures on the Preservation of the Language of the Small-numbered Indigenous Peoples Based on the Results of Field Studies and Scientific Research in the Evenk Municipal District of the Krasnoyarsk Krai [Электронный ресурс] // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2018. Vol. 11. № 4. P. 679-694. DOI: 10.17516/1997-1370-0260. URL: http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/71085/Zamaraeva.pdf?sequence=1 (дата обращения: 31.10.2020).
  28. 2019 - International Year of Indigenous Languages [Электронный ресурс]. URL: https://en.iyil2019.org/ (дата обращения: 14.05.2019).

Author information

Victoria Vladimirovna Dorzheeva

Dr

The North-Eastern State University, Magadan

Olga Yurievna Sleptsova

The North-Eastern State University, Magadan

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • языки коренных народов
  • институты гражданского общества
  • Канада
  • Россия
  • цифровые технологии
  • indigenous languages
  • civil society institutions
  • Canada
  • Russia
  • digital technologies

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)