• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Hieroglyphics in the Traditional Chinese Art: Functions and Aesthetic Meaning

Abstract

The paper aims to identify specificity of hieroglyphs functioning in the traditional Chinese art by the example of calligraphy, carved print and painting. The author examines development stages of hieroglyphics as an object and subject of cognition, analyses its functions, identifies levels and ways of hieroglyphics involvement into figurative space of calligraphic and pictorial works. It is shown that the Chinese art has been characterized by artistic synthesis from the moment of its origin. The researcher proposes a new approach to the problem of synthesis of calligraphy, painting, carved print and hieroglyphics, introduces uninvestigated theoretical materials into scientific circulation, which constitutes scientific originality of the study. The conducted research allows concluding that the hieroglyph is an integral element of painting and calligraphy, a subsidiary component of the aesthetic and semiotic system.

References

  1. Ан С. А., Ворсина О. А., Песчанская Е. В. Иероглифическая образная письменность как главная причина устойчивости китайской культурной традиции // Известия Алтайского государственного университета. 2014. № 2 (82). С. 217-221.
  2. Белозерова В. Г. Каллиграфическая традиция как культурно-исторический феномен // Восток. 2005. № 1. С. 30-43.
  3. Белозерова В. Г. Категория памяти в каллиграфической эстетике Китая // Искусство как сфера культурно-исторической памяти: сборник статей. М.: Российский гос. гуманитар. ун-т, 2008. С. 249-262.
  4. Истрин В. А. Возникновение и развитие письма. М.: Наука, 1965. 616 с.
  5. Рубец М. В. Визуальное оперирование письменными знаками в китайской культуре: от традиции к кибер-культуре // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2018. № 2 (15). С. 4-24.
  6. Сосновская Н. И. Иероглиф как объект и предмет познания в концептуальной картине мира [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ieroglif-kak-obekt-i-predmet-poznaniya-v-kontseptualnoy-kartine-mira (дата обращения: 23.03.2021).
  7. Чурой А. О. Происхождение и значение китайского иероглифа [Электронный ресурс]. URL: https://moluch.ru/archive/98/22063/ (дата обращения: 23.03.2021).
  8. 王哲.解析书法与篆刻艺术之美.山西省太原市:山西应用科技学院,中国民族博览18期,2020. 118-119 页 (Ван Чжэ. Анализ каллиграфии и резьбы по печатям. Тайюань, пров. Шаньси: Шаньсийский институт прикладных наук и технологий; Китайская национальная выставка, 2020. Вып. 18. С. 118-119).
  9. 董春晓.汉字的呈现形式及其美学意义.中国书画网 (Дон Чуньсяо. Форма изложения китайских иероглифов и их эстетическое значение) [Электронный ресурс]. URL: http://www.chinashj.com/ysll_ysllsy/11123.html (дата обращения: 07.01.2020).
  10. 熊秉明. 中国书法理论体系.北京: 人民美术出版社, 2017. 23页 (Сюн Бинмин. Теория китайской каллиграфии. Пекин, 2017. 23 с.).
  11. 涂雅琴, 冯启新. 跳动的音符.浅谈中国汉字与陶瓷纹样. 景德镇:景德镇陶瓷学院. 第六期. 2009. 72-74 页 (Ту Яцинь, Фэн Цисин. Прыгающие ноты. Поговорим о китайских иероглифах и украшении керамики. Цзиндэчжэнь, 2009. С. 72-74).
  12. 吴乃秋. 论书法在中国画创作中的意义. 江苏省,苏州:科学技术大学.文学生活2008. 第4期. 160-161 页 (У Найцю. О значении каллиграфии в китайской живописи // Литературная жизнь. 2008. Вып. 4. С. 160-161).
  13. 赵顺. 浅论印章、书法、国画三者的关联.咸阳:咸阳师范学院. 文化景观. 2019. 68-72页 (Чжао Шунь. О взаимосвязи печати, каллиграфии и традиционной китайской живописи. Сяньян, 2019. С. 68-72).

Author information

Zhang Mingzi

Saint-Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

About this article

Publication history

  • Received: March 5, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • китайский иероглиф
  • каллиграфия
  • живопись
  • резная печать
  • синтез искусств
  • Chinese hieroglyph
  • calligraphy
  • painting
  • carved print
  • synthesis of arts

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)