• Original research article
  • May 31, 2021
  • Open access

Role of International Music Contests in the Chinese Pianism Development

Abstract

The study aims to identify capabilities and limitations of international contests for development of national distinctness of the piano performance culture in China. Scientific novelty of the study lies in raising the issue of the dichotomy “Western (international) / national (traditional)” as a specific feature of the heterogeneous piano schools from the perspective of music contests. This approach allows the researcher to outline areas of development of the Chinese pianism and arrive at the results that consist in the following ideas: international contests cannot be directly used for purposes of enriching “cultural cause” and promoting “cultural industry”; contests should remain a platform for interaction with the international music community and serve as quality indicators for the Chinese music education; successes on the international scene can be used indirectly, that is to promote the Chinese composers’ music performed by the renowned Chinese pianists; specificity of competitions as a multi-faceted and complex phenomenon should be taken into account for development of the Chinese music education and musical life as a whole.

References

  1. Аврамкова И. С. Актуальные задачи профессионального музыкального образования на современном этапе // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2012. № 2 (106). С. 217-223.
  2. Айзенштадт С. А. О типологии национальных фортепианных школ стран Дальневосточного региона (Китай, Корея, Япония) // Проблемы музыкальной науки. 2015. № 2 (19). С. 54-60.
  3. Айзенштадт С. А. Фортепианные школы стран Дальневосточного региона на мировой конкурсной арене // Проблемы музыкальной науки. 2011. № 1 (8). С. 200-204.
  4. Бажанов Н. С. Фортепианные конкурсы и современное исполнительское искусство // Вестник музыкальной науки. 2016. № 3 (13). С. 13-25.
  5. Бодрова О. И. Предпосылки формирования и перспективы развития «индустрии культуры» КНР в условиях глобализации международного культурного пространства // Актуальные проблемы развития КНР в процессе ее регионализации и глобализации: материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. Чита: ЗабГУ, 2015. С. 33-42.
  6. Гайдай П. В. Пианисты-вундеркинды как феномен современной фортепианной культуры Китая // Детство музыкантов: история, современность (междисциплинарный дискурс): материалы Всерос. симпозиума шестой сессии Науч. совета по проблемам истории муз. образования / ред.-сост. В. И. Адищев, К. В. Зенкин; Науч. совет по проблемам истории муз. образования; Всерос. музейное объедин. муз. культуры им. М. И. Глинки; Моск. гос. консерватория им. П. И. Чайковского; Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. М. - Пермь, 2017. С. 42-49.
  7. Коган Г. М. Оправдывают ли себя исполнительские конкурсы? [Электронный ресурс] // Советская музыка. 1970. № 2. URL: https://blagaya.ru/skripka/violin_azbuka/mezhdunarodnyj-konkurs/k/ (дата обращения: 22.04.2021).
  8. Пухлянко М. Е. Об актуальных проблемах функционирования музыкальных конкурсов в современном культурном пространстве // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2013. № 4 (12). С. 41-44.
  9. Сюй Бо. Китайские пианисты на рубеже ХХ-ХХI веков: исполнительские достижения и система обучения // Южно-Российский музыкальный альманах. 2011. № 1 (8). С. 59-68.
  10. Хуан Пин. Влияние русского фортепианного искусства на формирование и развитие китайской пианистической школы: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2008. 20 с.
  11. Хуан Цзы. Как я могу создавать свою национальную музыку? / на китайском языке // Музыкальное искусство. 1984. № 4. С. 34-38.
  12. Яковлев М. М. Конкурсы // Музыкальная энциклопедия: в 6-ти т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. М.: Советская энциклопедия, 1974. Т. 2. С. 904-909.

Author information

Ziyan Fan

The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: April 4, 2021.
  • Published: May 31, 2021.

Keywords

  • международные конкурсы
  • китайская фортепианная школа
  • конкуренция дальневосточных фортепианных школ
  • international contests
  • Chinese piano school
  • competition between the Far Eastern piano schools

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)