• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Peoples’ Social Behaviour during COVID-19 Pandemic

Abstract

The paper tackles the following issues: peoples’ social behaviour during the COVID-19 pandemic and public attitude towards restrictions caused by it. The authors describe individual reactions to the pandemic and classify social attitudes towards the pandemic situation, which constitutes scientific originality of the study. The conducted research allows drawing the following conclusions: people manifest contradictory attitudes towards the COVID 19 pandemic and the COVID 19 vaccines - on the one hand, fear and scepticism, and, on the other hand, unreasonable hope that everything will settle down. The article reveals the key role of the mass media and social networks in struggle against the pandemic. The authors argue that coping with the coronavirus pandemic requires international solidarity and cooperation.

References

  1. Захарова Л., Юдчиц Д. Откуда взялся коронавирус в Китае [Электронный ресурс]. URL: https://www.kp.ru/putevoditel/zdorove/koronavirus/otkuda-vzyalsya-koronavirus/ (дата обращения: 15.05.2021).
  2. Мирошниченко А. СМИ и коронавирус - спрос на новости вырос, но бизнес рухнул [Электронный ресурс]. URL: https://texterra.ru/blog/smi-i-koronavirus-spros-na-novosti-vyros-no-biznes-rukhnul.html (дата обращения: 15.05.2021).
  3. Первичко Е. И., Митина О. В., Степанова О. Б., Конюховская Ю. Е., Дорохов Е. А. Восприятие COVID-19 населением России в условиях пандемии 2020 года [Электронный ресурс]. URL: https://psy.su/feed/8475/ (дата обращения: 15.05.2021).
  4. Пестова М. Е., Сафонов А. Е. Пандемия нового десятилетия: освещение темы коронавируса в СМИ // Медиасреда. 2020. № 17. С. 166-172.
  5. Харрис Р. Психология массовых коммуникаций / пер. С. Е. Рысев, Л. Орданская. М.: Прайм-Еврознак, 2002. 448 с.
  6. Что нужно знать о вакцине и вакцинации от коронавируса [Электронный ресурс]. URL: https://www.medicina.ru/press-tsentr/statyi/chto-nuzhno-znat-o-vaktsine-i-vaktsinatsii-ot-koronavirusa/ (дата обращения: 15.05.2021).
  7. Chakraborty A. K., Shaw A. S. Viruses, Pandemics, and Immunity [Электронный ресурс]. URL: https://mitpress.mit.edu/books/viruses-pandemics-and-immunity-1 (дата обращения: 15.05.2021).
  8. Gans J. Economics in the Age of COVID-19 [Электронный ресурс]. URL: https://mitpress.mit.edu/books/economics-age-covid-19 (дата обращения: 15.05.2021).
  9. Gans J. The Pandemic Information Gap. The Brutal Economics of COVID-19 [Электронный ресурс]. URL: https://mitpress.mit.edu/contributors/joshua-gans (дата обращения: 15.05.2021).

Author information

Aza Davidovna Ioseliani

Dr

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

Polina Dmitrievna Zarubina

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: May 7, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • пандемия
  • социальное поведение
  • вакцинация
  • солидарность
  • роль СМИ в пандемию
  • pandemic
  • social behaviour
  • vaccination
  • solidarity
  • mass media role during the pandemic

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)