• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Interpretations of Liturgical Chants in Creative Work of Bishop Ionafan (Eletskikh)

Abstract

The paper aims to identify the place of liturgical chant interpretations in spiritual creativity of Bishop Ionafan (Eletskikh). The article considers original chants, examines the composer’s musical-aesthetic preferences. Special attention is paid to diversity of the interpreted chants: the composer’s creative work encompasses liturgical singing traditions of the Russian Orthodox Church and other Churches. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher introduces Bishop Ionafan’s liturgical compositions into scientific circulation and analyses his works taking into account specificity of original chants. The research findings are as follows: by the example of the psalm “About You Rejoices”, the researcher reveals the composer’s techniques to work with liturgical chants.

References

  1. Гобдыч Н. Н. Музыкальный образ Божественной Литургии [Электронный ресурс] // Официальный сайт Украинской Православной Церкви. URL: http://pravoslavye.org.ua/2004/03/nikolay_gobdich_muzikalniy_obraz_bozhestvennoy_liturgii/ (дата обращения: 08.01.2021).
  2. Ионафан (Елецких), архиепископ. О привилегии чести знаменного распева в богослужении [Электронный ресурс] // Официальный сайт Украинской Православной Церкви. URL: http://pravoslavye.org.ua/2004/12/arhiepiskop_ionafan_o_privelegii_chesti_znamennogo_raspeva_v_bogosluzhenii/ (дата обращения: 08.01.2021).
  3. Петренко О. Н. Литургические циклы в украинской хоровой культуре начала XXI столетия: стилевые поиски // Церковь и искусство: материалы XII Междунар. науч.-образоват. Знаменских чтений / Курская Епархия РПЦ Московского патриархата. Курск: Курский гос. ун-т, 2016. С. 112-120.
  4. Потемкина Н. А. Композиторское творчество на современном клиросе: традиция и индивидуальность // Феномен одиночества. Актуальные вопросы гигиены культуры: колл. монография. СПб.: Русская христианская гуманитарная академия, 2014. С. 143-158.
  5. Старостина Т. А. Архимандрит Матфей (Мормыль) и его место в музыкальной культуре Русской Православной Церкви второй половины XX века: дисс. … д. иск. М., 2020. 578 с.
  6. Хватова С. И. Реализация творческого потенциала личности в условиях православного певческого канона // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 5. Вопросы истории и теории христианского искусства. 2017. № 27. С. 135-151.
  7. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. Изд-е 4-е, испр. СПб.: Лань; Планета музыки, 2013. 496 с.
  8. Шелудякова О. Е. К проблеме первоисточника в отечественной православной духовной музыке XX столетия // Искусствознание: теория, история, практика. 2012. № 3 (4). С. 37-48.
  9. Шелудякова О. Е. Методология анализа духовной музыки XX столетия (на примере православной традиции) // Проблемы музыкальной науки. 2010. № 1 (6). С. 6-11.
  10. Шелудякова О. Е. Трактовка первоисточника в музыке С. И. Танеева // Памяти Сергея Ивановича Танеева. 1915-2015: сб. ст. к 100-летию со дня смерти. М.: Изд. дом «Научная библиотека», 2015. С. 368-382.

Author information

Dariia Rustemovna Nesterenko

Ufa State Institute of Arts named after Zagir Ismagilov

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • распев
  • православное песнопение
  • современный духовный композитор
  • chant
  • Orthodox liturgical singing
  • modern liturgical composer

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)