• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Conflictogenity and University Academic Culture

Abstract

Aggression is an integral part of human nature, direct or indirect cause of intrapersonal, interpersonal and intergroup conflicts. The paper aims to show that conflict can be positive in nature and can serve as a dialectical foundation of organizational and social development. Scientific originality of the study lies in the fact that the author justifies conflict-generating nature of academic environment, reveals severe contradictions between components of this culture. The research findings are as follows: the author analyzes prerequisites for conflictogenity in higher education, introduces a definition of university academic culture, describes its systemic components.

References

  1. Аллахвердова О. В. Культура разрешения конфликтов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Политология. Международные отношения. 2007. № 3. С. 127-140.
  2. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1982. Т. 2. Проблемы общей психологии. 504 с.
  3. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1982. Т. 3. Проблемы развития психики. 348 с.
  4. Гоббс Т. Левиафан: с комментариями и объяснениями. М.: АСТ, 2019. 352 с.
  5. Ермилова А. В., Маштакова А. Ю. Академическая культура российского университета // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 9. Исследования молодых ученых. 2016. № 14. С. 79-88.
  6. Ерохина Е. Л. Академическая культура учащегося-исследователя в условиях внедрения ФГОС // Человек и образование. 2014. № 2 (39). С. 64-67.
  7. Зиммель Г. Избранное. Проблемы социологии / сост. С. Я. Левит. М. - СПб.: Университетская книга; Центр гуманитарных инициатив, 2015. 416 с.
  8. Кабахидзе Е. Л. Системный кризис высшего образования в мире: причины, последствия и решения для университетов // Primo Aspectu. 2020. № 4 (44). С. 19-28.
  9. Лоренц К. Агрессия. М.: Римис, 2009. 352 с.
  10. Лотман Ю. М. Статьи по семиотике и типологии культуры. Таллинн: Александра, 1992. 470 с.
  11. Поляков Е. М. Конфликт, агрессия и насилие: концептуальная взаимосвязь // Вестник Омского университета. 2013. № 3. С. 199-201.
  12. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: АСТ, 2015. 624 с.
  13. Фуко М. Герменевтика субъекта: курс лекций, прочитанных в Колледже де Франс в 1981-1982 году. СПб.: Наука, 2007. 677 с.
  14. Sarmadi M. R., Ziba N. Academic culture and its role in knowledge management in higher education system // International Journal of Environmental and Science Education. 2017. Vol. 12. № 5. Р. 1427-1434.
  15. Warters B. Institutional and program level guidelines for conflict management in higher education [Электронный ресурс]. URL: https://culture.miami.edu/_assets/pdf/institutional-and-program-level-guidelines-for-conflict-management-in-higher-education-warters--wendy,-2003.pdf (дата обращения: 01.06.2021).
  16. Xi Shen. Academic culture and campus culture of universities [Электронный ресурс]. URL: https://www.ccsenet.org/journal/index.php/hes/article/view/16604 (дата обращения: 22.05.2021).

Funding

The publication is prepared within implementation of the state assignment for the Financial University under the Government of the Russian Federation.

Author information

Ekaterina L'vovna Kabakhidze

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 16, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • конфликтогенность
  • академическая культура
  • агрессия
  • конфликт
  • высшее образование
  • conflictogenity
  • academic culture
  • aggression
  • conflict
  • higher education

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)