• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Role of Classical Chinese Philosophy in Creating the Chinese Piano Music of the 1980s

Abstract

The purpose of the research is to consider the influence of Chinese thinkers’ philosophical ideas on the professional piano art of China during the 1980s. The paper is novel in that it is the first to examine the interdisciplinary connection between music and philosophy in relation to the period of active professional piano art development in China. The paper for the first time notes the role that the main tenets of Chinese philosophy play in the formation of image-bearing characteristics of programme music for piano. The example of the correspondence between the structural organisations of the philosophical treatise “Zhou Yi” and Zhao Xiaosheng’s piano work “Tai Chi” at the level of compositional technique is introduced into the field of music and Chinese studies. The research is the first to trace the influence of classical Chinese philosophy on professional piano art development in China during the 1980s.

References

  1. Германович А. А. Педагогическое наследие Сюнь-цзы // Историко-педагогический журнал. 2017. № 2. С. 147-158.
  2. Ли Ваньли. Древнекитайская философия как один из источников формирования китайского национального менталитета // Манускрипт. 2019. Т. 12. Вып. 7. C. 119-122.
  3. Рысаков А. С. Конфуцианство как духовная традиция // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2009. Т. 10. № 3. С. 120-130.
  4. 安鲁新. 琴键上的戏曲之灵-评钢琴曲《皮黄》 // 的创作特色人民音乐. 2008. № 1 (Ань Люсинь. Дух оперы на клавишах - комментарий к творческим особенностям фортепианной пьесы «Пи Хуан» // Народная музыка. 2008. № 1).
  5. 王超. 论语. 北京联合出版社, 2015. 154 页 (Ван Чао. Лунь юй. Пекин, 2015. 154 с.).
  6. 李石岑. 中国哲学十讲. 中华书局出版社, 2016. 160 页 (Ли Шицэнь. Десять лекций по китайской философии. Пекин, 2016. 160 с.).
  7. 梁茂春. 百年琴韵:中国钢琴创作的第四次高潮 // 钢琴艺术. 2019. № 3. 页 21-24 (Лян Маочун. Музыка века фортепиано: четвертое достижение китайского фортепианного творчества // Фортепианное искусство. 2020. № 3. С. 21-24.).
  8. 徐艳华. 荀子. 北京联合出版社, 2015. 158 页 (Сюй Яньхуа. Сюнь-цзы. Пекин, 2015. 158 с.).
  9. 肖健一. 孔、孟、荀义利思想比较研究 // 西安外国语学院学报. 2000. № 4. 页 100 (Сяо Цзяньи. Сравнение философских идей Конфуция, Мэн-цзы и Сюнь-цзы // Журнал Сианьского университета международных исследований. 2000. № 4. С. 98-105).
  10. 方勇. 庄子. 北京, 2019. 260 页 (Фан Юн. Чжуанцзы. Пекин, 2019. 260 с.).
  11. 冯友兰、.中国哲学简史. 北京, 2019. 66 页 (Фэн Юлань. Краткая история китайской философии. Пекин, 2019. 66 с.).
  12. 赵晓生 走进音乐. 上海音乐出版社. 2000. 95页 (Чжао Сяошэн. В музыку. Шанхай: Шанхайское музыкальное издательство, 2000. 95 с.).
  13. 陈铭志. 八卦是怎样控制音乐的赵晓生的钢琴曲《太极》// 音乐爱好者, 1988. № 1. 页4-5 (Чэнь Минчжи. Фортепианное произведение Чжао Сяошэна «Тайцзи» // Любитель музыки. 1988. № 1. С. 4-5).
  14. 严亚珍译、大学、中庸北京联合出版社、2019. 152页 (Ян Яжен. Университет Чжун Юн. Пекин, 2019. 152 с.).

Author information

Junjie Zhuang

M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatory

Pavel Aleksandrovich Michkov

PhD

M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: August 6, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • классическая философия Китая
  • конфуцианство
  • влияние китайской философии
  • современные композиторы Китая
  • classical Chinese philosophy
  • Confucianism
  • influence of Chinese philosophy
  • modern Chinese composers

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)