• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Neofolk Orchestra Concert in the Creative Work of Domestic Composers of the Second Half of the XX Century: Structural and Dramaturgic Peculiarities, Development Stages

Abstract

The research objective is as follows: to reveal genre specificity of neofolk orchestra concert in the creative work of domestic composers of the second half of the XX century. Scientific originality of the study lies in the fact that for the first time in domestic musicology the author analyzes neofolk orchestra concert, identifies its typological features, reveals the factors influencing genre structure, examines the little-known works of R. Shchedrin, Y. Falik, V. Peshnyak. As a result, it is shown that neofolk orchestra concert preserves its genre features simultaneously acquiring certain specific qualities associated with genre synthesis and style synthesis.

References

  1. Высоцкая М. С., Григорьева Г. В. Музыка XX века: от авангарда к постмодерну: учеб. пособие. М.: Моск. консерватория, 2014. 440 с.
  2. Головинский Г. Л. Композитор и фольклор: из опыта мастеров XIX-XX веков: очерки. М.: Музыка, 1981. 279 с.
  3. Голубева Е. Б. Жанры концерта и оперы в творчестве Ефрема Подгайца: автореф. дисс. … к. иск. М., 2010. 27 с.
  4. Григорьева Г. В. Стилевые проблемы русской советской музыки второй половины XX века. М.: Сов. композитор, 1989. 208 с.
  5. Долинская Е. Б. Фортепианный концерт в русской музыке XX столетия: исслед. очерки. М.: Композитор, 2006. 560 с.
  6. Жоссан Н. Ю. Претворение фольклорных жанров в русской хоровой музыке второй половины XX века. Уфа: Гилем, 2013. 166 с.
  7. Завьялов Е. Н. Концерты для оркестра Р. К. Щедрина: к проблеме трактовки жанра // Проблемы музыкальной науки. 2017. № 4 (29). С. 175-182.
  8. Завьялов Е. Н. Развитие жанра концерта для оркестра в отечественной музыке с начала 1960-х годов // Проблемы музыкальной науки. 2021. № 1 (42). С. 128-137.
  9. Зароднюк О. М. Феномен концертного жанра в отечественной музыке 1980-90-х годов: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2006. 232 с.
  10. Лебедев А. Е. Музыкально-игровая логика в жанре концерта для баяна с оркестром: автореф. дисс. … к. иск. Саратов, 2006. 24 с.
  11. Левая Т. Н. Двадцатый век в зеркале русской музыки. СПб.: Изд-во им. Н. И. Новикова; Галина скрипсит, 2017. 424 с.
  12. Самойленко Е. М. Жанровая природа инструментального концерта и концертное творчество А. Я. Эшпая: дисс. … к. иск. М., 2003. 415 с.
  13. Синельникова О. В. Родион Щедрин: константы и метаморфозы стиля. Кемерово: Кемеровский гос. ун-т культуры и искусств, 2013. 314 с.
  14. Тараканов М. Е. Симфония и инструментальный концерт в русской советской музыке (60-70-е годы). Пути развития: очерки. М.: Сов. композитор, 1988. 271 с.
  15. Холопова В. Н. Путь по центру. Композитор Родион Щедрин. М.: Композитор, 2000. 310 с.

Author information

Evgeny Nikolaevich Zavyalov

Ufa College of Arts

About this article

Publication history

  • Received: August 8, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • инструментальный концерт
  • концерт для оркестра
  • неофольклоризм
  • жанр
  • музыка XX века
  • instrumental concert
  • orchestra concert
  • neo-folklorism
  • genre
  • XX-century music

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)