• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

The Role of Foreign Flutists of Imperial Mariinsky Theatre in the Formation of Domestic Flute School in the XIX Century

Abstract

The paper aims to identify the role of foreign flutists-soloists of Imperial Mariinsky Theatre in the formation of domestic flute school in the XIX century. Only foreign musicians could acquire the rank of soloist which guaranteed high salary, certain privileges and an undoubted authority and presupposed the obligation to provide educational activities. Scientific originality of the study lies in the fact that the author for the first time reveals the factors that determined the prevalence of German performance traditions in Saint Petersburg flute art of the XIX century. As a result, it is shown that foreign flutists of Mariinsky Theatre contributed to the development of domestic flute performing art, laid the foundations of domestic flute teaching methodology.

References

  1. Баранцев А. П. Мастера игры на флейте - профессора Петербургско-Ленинградской консерватории, 1862-1985. Петрозаводск: Карелия, 1990. 130 с.
  2. Березин В. В. Духовые инструменты в музыкальной культуре классицизма. М.: Издательство Института общего среднего образования Российской Академии образования, 2000. 388 с.
  3. Болотин С. В. Биографический словарь музыкантов-исполнителей на духовых инструментах. Л.: Музыка, 1969. 200 с.
  4. Борисова Е. Н. Становление флейтового исполнительства в России и за рубежом: историко-педагогический аспект // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 3 (52). С. 28-30.
  5. Глинка М. Литературное наследие: в 2-х т. / под ред. В. Богданова-Березовского. Л. - М.: Гос. муз. изд-во, 1952. Т. 1. 512 с.
  6. Иванов В. Д. Словарь музыканта-духовика [Электронный ресурс]. URL: https://search.rsl.ru/ru/record/01003048918 (дата обращения: 02.09.2021).
  7. Иванов В. П. Истоки, формирование и развитие московской школы игры на флейте до середины XX века: дисс. … к. иск. М., 2003. 221 с.
  8. Маевская О. А. Раскрытие основных принципов виртуозной игры на примере «Школы игры на флейте» Ц. Чиарди // Культура, наука, образование: проблемы и перспективы: сб. тр. VIII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Нижневартовск: Нижневартовский государственный университет, 2021. С. 423-428.
  9. Петрова Г. В. О петербургской карьере Карло Соливы // Opera musicological. 2013. № 2 (16). С. 36-54.
  10. Уилсон Р. История флейты / пер. с англ. К. Боенко. Барнаул, 2009. 194 с.
  11. Усов Ю. А. История отечественного исполнительства на духовых инструментах. М.: Музыка, 1975. 200 с.

Author information

Denis Vyacheslavovich Lupachev

Saint Petersburg Conservatory named after N.A. Rimsky-Korsakov

About this article

Publication history

  • Received: June 9, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • Императорский (Мариинский) театр
  • солисты-флейтисты
  • Г. Зусман
  • Ц. Чиарди
  • Э. Келлер
  • Imperial Mariinsky Theatre
  • flutists-soloists
  • H. Soussmann
  • C. Ciardi
  • E. Köhler

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)