• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Semantic Analysis of Musical and Artistic Content of F. Liszt’s “Transcendental Etudes” (Based on As-dur and f-moll Etudes)

Abstract

For more than a century and a half, Franz Liszt’s “Transcendental Etudes” have occupied one of the key places in pianists’ repertoire. The aim of the research is to reveal the main aspects of the artistic-figurative and symbolic content of this piano cycle by the example of two etudes - A-flat major and F-minor (№ 9-10) with the help of a complex musical-theoretical analysis. The scientific originality of the article lies in the author’s reference to the theme of motivational symbolism in the work under consideration: within the framework of semantic analysis, for the first time, special attention is paid to F. Liszt’s use of musical-rhetorical figures; the artistic connections of “Transcendental Etudes” with the works of other composers are analysed, and issues of semantics of tonalities are considered. As a result of the study of the analysed musical material and a systematic review of scientific and literary sources, Liszt revealed the sustainable use of characteristic techniques that reflect his conceptual representations in the formation of the semantic content of “Transcendental Etudes”, which is of key importance for the interpretation of artistic and musical images of the cycle.

References

  1. Демченко А. И. Ференц Лист: вехи эволюции. Ференц Лист и проблемы синтеза искусств: сб. научных трудов / сост. Г. И. Ганзбург; под общ. ред. Т. Б. Веркиной. Харьков, 2002.
  2. Денисюк Л. С. Юношеские этюды в современной музыкальной педагогике // Царскосельские чтения. 2012.
  3. Должанский А. Н. Краткий музыкальный словарь. СПб.: Лань, 2000.
  4. Захарова О. И. Риторика и западноевропейская музыка XVII - первой половины XVIII века: принципы, приёмы. М.: Музыка, 1983.
  5. Крауклис Г. В. Симфонические поэмы Ф. Листа. М.: Музыка, 1974.
  6. Кудряшов А. Ю. Теория музыкального содержания. Художественные идеи европейской музыки ХVІІ-ХХ веков. СПб.: Лань, 2006.
  7. Лист Ф. Соч. 1. Юношеские этюды для фортепиано / ред. Л. Просыпаловой и Н. Судзан. М.: Музыка, 1967.
  8. Майстер Х. Музыкальная риторика: ключ к интерпретации произведений И. С. Баха. М.: Классика-XXI, 2018.
  9. Мальцева А. А. Музыкально-риторические фигуры в наследии эпохи романтизма: дискуссии о методологии анализа // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 2.
  10. Мильштейн Я. Ференц Лист. М.: Музыка, 1999.
  11. Мильштейн Я. Этюды Ф. Листа. М., 1961.
  12. Митекина Л. М. Ассоциативный сюжет в интерпретации (на примере Трансцендентного этюда № 10 f-moll) // Актуальные вопросы искусствознания: музыка - личность - культура: сборник статей по материалам X Всероссийской научно-практической конференции студентов и аспирантов. Саратов, 2012.
  13. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры: записки педагога. Изд-е 5-е. М.: Музыка, 1988.
  14. Новикова Е. С. Программность как воплощение идеи взаимодействия искусств в творчестве Ференца Листа: теоретико-методологический аспект // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 1 (56).
  15. Носина В. Б. Символика музыки И. С. Баха. М.: Классика-XXI, 2004.
  16. Рева Г. В. Психологические антиподы в музыке: вопросы интерпретатологии (на примере Шопена и Листа) // Вестник Адыгейского государственного университета. 2015. Вып. 4 (168).
  17. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах. М.: Классика-XXI, 2004.
  18. Яворский Д. Ференц Лист и Фридерик Шопен: пересечение параллелей? 2017. URL: https://docplayer.com/42091265-Ferenc-list-i-friderik-shopen.html
  19. Howard L. Liszt - The Complete Piano Music. L.: Hyperion Records, Ltd., 1994. Vol. 26. The Young Liszt (the surviving piano music by Liszt up to the age of sixteen). CD.
  20. Howard L. Liszt - The Complete Piano Music. L.: Hyperion Records, Ltd., 1996. Vol. 46. Responsories and Antiphons. CD.
  21. Liszt F. Bravour-Studien für Pianoforte / Editor: Ferruccio Busoni. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1911.
  22. Liszt F. Etüden in 12 Übungen für Pianoforte / Editor: Ferruccio Busoni. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1910.
  23. Liszt F. 12 Grandes Etudes / Editor: Ferruccio Busoni. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1910.
  24. Walker A. Franz Liszt: the Man and his Music. L., 1970.

Author information

Natalia Garievna Steyt

Saint-Petersburg State Conservatoire named after N. A. Rimsky-Korsakov

About this article

Publication history

  • Received: August 20, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • художественный музыкальный образ
  • музыкальная символика
  • риторические фигуры
  • семантика тональностей
  • романтический стиль
  • artistic musical image
  • musical symbolism
  • rhetorical figures
  • semantics of tonalities
  • romantic style

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)