• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Cognitive-Pragmatic Anthropological Analysis of Video Games

Abstract

The paper justifies the thesis that cognitive-pragmatic anthropological approach can be applied to analyze media products, in particular, video games. The article emphasizes two aspects of studying video games and player’s experience: narratological and ludological (E. Aarseth, J. Juul). Scientific originality of the research lies in the fact that relying on fundamental ludological works the authors propose the methodology to analyze media products and their anthropological models. As a result, it is shown that cognitive-pragmatic anthropological approach offers a new theoretical perspective for studying video games and allows a deeper analysis of player’s experience and the influence of media environment on his value and ethical attitudes.

References

  1. Бабаева А. В., Клюев А. А. Особенности геймификации при работе с трудовыми ресурсами: философский аспект // Вестник Мининского университета. 2017. № 4 (21).
  2. Богост Я. Бардак в видеоиграх // Логос. 2015. Т. 25.
  3. Грау О. Эмоции и иммерсия: ключевые элементы визуальных исследований. СПб.: Эйдос, 2013.
  4. Кайуа Р. Игры и люди. Статьи и эссе по социологии культуры. М.: ОГИ, 2007.
  5. Клюев А. А. Специфика телевизионного сериала в контексте репрезентации проблематики technology studies: философский аспект // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Познание». 2019. № 2 (89).
  6. Кэмпбелл Дж. Тысячеликий герой. СПб.: Питер, 2019.
  7. Леви-Стросс К. Структурная антропология / пер. с фр. Вяч. Вс. Иванова. М.: ЭКСМО-Пресс, 2001.
  8. Манович Л. Теории софт-культуры. Нижний Новгород: Красная ласточка, 2017.
  9. Манович Л. Язык новых медиа. М.: Ад Маргинем Пресс, 2018.
  10. Хейзинга Й. Homo ludens. Человек играющий. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2015.
  11. Юл Й. Рассказывают ли игры истории? Краткая заметка об играх и нарративах // Логос. 2015. Т. 25.
  12. Aarseth E. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1997.
  13. Calleja G. In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge: MIT Press, 2011.
  14. Cole A. Categories of representation: Improving the discussion and depiction of diversity // TEXT Special. 2018. № 53.
  15. Videogame Studies: Concepts, Cultures and Communication / ed. by M. Evans. Oxford: Inter-Disciplinary Press, 2011.

Author information

Artem Andreevich Klyuev

Minin Nizhniy Novgorod State Pedagogical University

Elena Nikolaevna Klyueva

Minin Nizhniy Novgorod State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • видеоигра
  • людология
  • нарратология
  • когнитивно-деятельностный антропологический тип
  • video game
  • ludology
  • narratology
  • cognitive-pragmatic anthropological type

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)