• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Ways of Comprehending the Musical Content of a Piano Work by a Young Musician (by the Example of F. Liszt’s Play “The Alpine Shepherdess”)

Abstract

The aim of studying the methodological approaches to comprehending the content of a musical composition is to represent the possibilities of updating the pedagogical practice of primary piano education on the way of developing the performing and, more broadly, the general artistic culture of a student. The scientific originality of the article lies in the comparative study of the application of opposing musicological approaches in the development of musical and, more broadly, artistic thinking of a novice musician. As a result of the study the author identifies the peculiarities of a child’s cognition of the sound and artistic world of a piano work using the above approaches in order to form the foundations of the perception of music and the culture of performance on the instrument.

References

  1. Арановский М. Г. Вопросы терминологии, или «О пользе быть наивным» // Музыкальное содержание: наука и педагогика: музыкальное содержание: наука и педагогика: материалы Первой Российской научно-практической конференции (4-5 декабря 2000 г.) / Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского; отв. ред.-сост. В. Н. Холопова. М. - Уфа, 2002.
  2. Арановский М. Г. Музыкальный текст: структура и свойства. М.: Композитор, 1998.
  3. Байкиева Р. М. Заголовок как смысловая структура музыкального текста в атрибутировании героя пьес детского фортепианного репертуара // Из опыта работы педагога-музыканта: сборник статей. Уфа: Лаборатория музыкальной семантики УГАИ им. Загира Исмагилова, 2016. Вып. 4.
  4. Баязитова Д. И. Интонационная лексика в содержании произведений детского фортепианного репертуара: автореф. дисс. … к. иск. Магнитогорск, 2008.
  5. Дьячкова Л. С. Поэтика нелинейности в современной музыке // Музыковедение. 2012. № 1.
  6. Зряковский Н. Н. Общий курс инструментоведения. М.: Музыка, 1976.
  7. Калужникова Т. И. Акустический текст ребенка (по материалам, записанным от современных российских городских детей): автореф. дисс. … д. иск. М., 2005.
  8. Коляденко Н. П. Музыкально-эстетическое воспитание: синестезия и комплексное воздействие искусств: учебное пособие. Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория, 2003.
  9. Коробова А. Г. Пастораль в музыке европейской традиции: к теории и истории жанра: исследование. Екатеринбург: Уральская гос. консерватория им. М. П. Мусоргского, 2007.
  10. Лимитовская А. В. Роль тембра в детском слуховом восприятии отображённого инструментальной музыкой окружающего мира: дисс. … к. иск. Магнитогорск: МаГК, 2019.
  11. Лысенко С. Ю. Об интеграции методологических подходов в изучении музыкально-хореографического синтеза: музыкальная синестетика и музыкальная семантика // Полилог и синтез искусств: история и современность, теория и практика: материалы III Международной научной конференции / Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова; Голландский институт в Санкт-Петербурге; под ред. Н. А. Николаевой, С. В. Конанчук. СПб.: РХГА, 2020.
  12. Носуленко В. Н. Психология слухового восприятия. М.: Наука, 1988.
  13. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкальной темы. М.: РАМ им. Гнесиных, 1998.
  14. Cytowic R. Synaesthesia. Cambridge, MA: MIT Press, 2018.
  15. Howes D., Classen C. Ways of sensing: Understanding the senses in society. N. Y.: Routledge, 2013.
  16. Synaesthesia: classic and contemporary readings / ed. by S. Baron-Cohen, J. E. Harrison. Oxford: Blackwell, 1997.

Author information

Darya Viktorovna Danilova

Magnitogorsk State Conservatory (Academy) named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: September 4, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • музыкальное содержание
  • произведение детского фортепианного репертуара
  • семантический анализ
  • синестетический анализ
  • musical content
  • work of children’s piano repertoire
  • semantic analysis
  • synesthetic analysis

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)