• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

L. Wittgenstein and Religious Education

Abstract

The aim of the research is to reveal the applied significance of L. Wittgenstein’s philosophical ideas for religious education. The interpretation of Wittgenstein’s reflections on the preconditions of adherence to religious faith and its basis, the connection between religious beliefs and people’s everyday life, the nature of religious truth and the existence of God is presented. The scientific originality of the research consists in defining several didactic principles of teaching religion, based on Wittgenstein’s arguments. As a result, it has been revealed that Wittgenstein’s reflections on religion are directly related to the problem of teaching religion at school and can have a positive influence on the theory and practice of spiritual and moral education.

References

  1. Вейль С. Размышления об использовании учебных занятий в воспитании любви к Богу // Формы неявной любви к Богу / пер. с франц. СПб.: Свое издательство, 2012.
  2. Витгенштейн Л. Лекции и беседы об эстетике, психологии и религии / пер. с англ. В. П. Руднева. М.: Дом интеллектуальной книги, 1999.
  3. Витгенштейн Л. Лекции о религиозной вере (предисловие к публикации З. А. Сокулер) // Вопросы философии. 1998. № 5.
  4. Витгенштейн Л. Лекция об этике // Историко-философский ежегодник’89. М.: Наука, 1989.
  5. Витгенштейн Л. Философские исследования / пер. с нем. Л. Добросельского. М.: АСТ; Астрель, 2011.
  6. Витгенштейн Л. Философские работы: в 2-х ч. / пер. с нем. М.: Гнозис, 1994. Ч. I.
  7. Куренной В. А. Философия либерального образования: принципы // Вопросы образования. 2020. № 1.
  8. Медведев Н. В. О культурном релятивизме Л. Витгенштейна: pro et contra // Манускрипт. 2018. № 9 (95).
  9. Медведева Е. Е. Л. Витгенштейн о грамматике религиозной веры // Философия в современном мире: сборник статей VI научных чтений Тамбовского регионального отделения Российского философского общества. Тамбов: Издательский дом «Державинский», 2021.
  10. Монк Р. Людвиг Витгенштейн. Долг гения / пер. с англ. А. Васильевой. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018.
  11. Шахнович М. Религия в школе: современный европейский ландшафт // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2017. № 4.
  12. Barrett C. Wittgenstein on ethics and religious belief. Oxford: Basil Blackwell, 1991.
  13. Drury M. O’C. Some notes of conversation // Ludwig Wittgenstein: Personal recollections / ed. by R. Rhees. Oxford: Blackwell, 1981.
  14. Kerr F. Theology after Wittgenstein. Oxford: Basil Blackwell, 1986.
  15. Malcolm N. Wittgenstein: A religious point of view? L.: Routledge, 2002.
  16. McLaughlin T. H. Wittgenstein, education and religion // Philosophy and Education: Accepting Wittgenstein’s Challenge / ed. by P. Smeyers, J. D. Marshall. Dordrecht: Kluwer, 1995.
  17. Phillips D. Z. Wittgenstein and religion. L.: Macmillan, 1993.
  18. Voragen R. Ludwig Wittgenstein: Religion as form of life // An International Journal of Philosophy and Religion. 2008. Vol. 24. № 3.

Funding

The publication was prepared as a part of scientific project № 19-011-00254 “L. Wittgenstein and the philosophy of education” supported by the RFBR.

Author information

Nikolai Vladimirovich Medvedev

Dr

Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: September 13, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • Витгенштейн
  • религиозное образование
  • обучение
  • религиозная вера
  • духовно-нравственное воспитание
  • Wittgenstein
  • religious education
  • teaching
  • religious faith
  • spiritual and moral education

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)