• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Consumerist: Positive and Negative Properties of His Social Appearance

Abstract

The aim of the study is to identify the essential properties of a consumerist who is becoming the main type of a person in a postindustrial society. The article provides a brief overview of the main ideas about a consumerist in modern social philosophy; considers the issue of objective and subjective factors that contribute to the formation of a consumerist; identifies the ways to neutralize consumerization of the modern society. The scientific originality of the research lies in the fact that the authors have compiled a holistic social portrait of a consumerist in the combination of his positive and negative properties. The result of the study is the substantiation of the fact that a consumerist manifests himself primarily in the consumer sphere, contributes to the emergence of negative processes in the development of the society, which must be identified and neutralized.

References

  1. Батюта Е. К. Трансформация «человека потребляющего» при переходе от индустриального к постиндустриальному обществу: автореф. дисс. … к. филос. н. Екатеринбург, 2008.
  2. Веблен Т. Теория праздного класса. М.: Прогресс, 1984.
  3. Грааф Д. де, Ванн Д., Нэйлор Т. Потреблятство. Болезнь, угрожающая миру. М.: Алгоритм, 2016.
  4. Ильин А. Н. Общество потребления и его сущностные особенности // Ценности и смыслы. 2013. № 6 (28).
  5. Калабекова С. В. Гедонизм и «принудительное счастье» общества потребления // Политика и общество. 2018. № 7.
  6. Кузнецов Д. А., Максимов М. А. Коллективный субъект антиконсьюмеризма: к постановке проблемы // Философия и общество. 2013. Вып. 2 (70).
  7. Маркузе Г. Эрос и цивилизация. Одномерный человек. М.: АСТ, 2003.
  8. Овруцкий А. В. Социальная онтология потребления: научные представления, модели, общество потребления: дисс. … д. филос. н. Ростов-на-Дону, 2012.
  9. Сабиров А. Г., Сабирова Л. А. Консьюмеризация как приоритетный процесс развития человека в становящемся постиндустриальном обществе // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 12.
  10. Сабиров А. Г., Сабирова Л. А. Русский человек: сущность, своеобразие и перспективы развития: монография. Казань: Школа, 2014.
  11. Стиглер Б. Упраздненный индивид // Лаканалия. 2017. № 23.
  12. Троцук И. В., Давыденкова Е. С. Феномен этического консьюмеризма: специфика социологической интерпретации и особенности современного бытования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2015. № 1.
  13. Фромм Э. Иметь или быть? М.: Айрис-пресс, 2004.
  14. Юрикова С. Ю. «Быть» как духовное совершенство и единственная альтернатива современного человечества у Э. Фромма // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2015. № 5 (68).
  15. Miles St. Consumerism as a way of life. L.: Sage, 1998.

Author information

Askadula Galimzyanovich Sabirov

Dr

Kazan Federal University, Elabuga Institute (branch)

Lilya Andreyevna Sabirova

PhD

Kazan Federal University, Elabuga Institute (branch)

About this article

Publication history

  • Received: September 12, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • человек-консьюмерист
  • консьюмеризация
  • потребительство
  • постиндустриальное общество
  • антиконсьюмеризм
  • consumerist
  • consumerization
  • consumerism
  • postindustrial society
  • anti-consumerism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)