• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Ethical Risks of Digital Transformation of Higher Education

Abstract

The aim of the study is to identify the ethical risks of digital transformation of higher education. The article examines the main aspects of higher education digitalization basing on the materials of modern research; the ethical problems of using digital technologies in conditions of forced distance learning are concretized; the possible ethical consequences of digital technologies introduction into the higher education system are highlighted and analysed. The scientific originality of the research is determined by the fact that, on the basis of ethical problems that revealed themselves in the course of online education, the ethical risks of introducing and using digital technologies in the educational process of a university in the context of training personnel for the digital economy and the transition to a digital society are identified and determined; recommendations on the organization and implementation of educational activity of universities in the context of digitalization are given. As a result, it was proved that the digital transformation of higher education, on the one hand, is a necessary condition for the development of modern society, and on the other, it is a challenge for the classical education system and university ethics, the possible consequences of which are the following: dehumanization and instrumentalization of the learning process, loss of the true “spirit” of the university, disintegration of the moral identity of an individual’s personality.

References

  1. Апресян Р. Г. Специфичны ли этические проблемы, связанные с цифровизацией образования? // Ведомости прикладной этики. 2021. № 58.
  2. Богданова М. В., Бакштановский В. И. Цифровизация образования и университетская этика - две вещи совместны ли? // Ведомости прикладной этики. 2020. № 57.
  3. Ваганова О. И., Гладков А. В., Коновалова Е. Ю., Воронина И. Р. Цифровые технологии в образовательном пространстве // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. № 2 (31).
  4. Гаспарян Д. Э. Этические дилеммы применения информационных технологий в сфере образования: российский и зарубежный опыт // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 1 (93).
  5. Ларионов В. Г., Шереметьева Е. Н., Горшкова Л. А. Цифровая трансформация высшего образования: технологии и цифровые компетенции // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия «Экономика». 2021. № 2.
  6. Маниаковская М. А. Цифровизация образования: вызовы традиционным нормам и принципам морали // Власть и управление на Востоке России. 2019. № 2 (87).
  7. Плужникова Н. Н. Цифровизация образования в период пандемии: социальные вызовы и риски // Logos et Praxis. 2021. № 1.
  8. Прокофьев А. В. Цифровизация университета: угрозы и возможности // Ведомости прикладной этики. 2021. № 57.
  9. Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации: приоритетный проект в области образования. 2016. URL: http://neorusedu.ru/about
  10. Согомонов А. Ю. Цифровой университет в информационном обществе: этические аспекты текущей трансформации // Ведомости прикладной этики. 2021. № 57.
  11. Тульчинский Л. Г. Университетская этика и этикет в условиях цифровизации // Ведомости прикладной этики. 2021. № 58.
  12. Цифровая образовательная среда: федеральный проект. 2021. URL: https://edu.gov.ru/national-project/projects/cos/
  13. Цифровая экономика Российской Федерации: программа. 2017. URL: http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf
  14. Шлейермахер Ф. Нечаянные мысли о духе немецких университетов. М.: Канон +, 2018.

Author information

Galina Viktorovna Valeeva

PhD

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: September 24, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • цифровизация образования
  • этические проблемы
  • этические риски
  • академические ценности
  • нравственная идентичность человека
  • digitalization of education
  • ethical problems
  • ethical risks
  • academic values
  • moral identity of a person

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)