• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Development of Saxophone Performance in China within the Framework of Military Orchestras' Activities

Abstract

The research objectives are as follows: relying on the analysis of historical facts the author tries to prove that saxophone performance in China developed mostly within the framework of military orchestras' activities. The researcher clarifies the existing conceptions on the origins of saxophone art in China, describes a poorly investigated period of saxophone performance development within the framework of military orchestras' activities, and herein lies scientific originality of the study. As a result, it is shown that Chinese saxophone art was largely influenced by processes occurring in military sphere of Europe and China in the first half of the XX century. It is proved that Cultural Revolution, which had a negative impact on Chinese culture, turned out to be beneficial for saxophone art due to special status of military orchestras. Its alternative trend - jazz performance - vanished for a while.

References

  1. Гэ Мэн. «Трансплантация» саксофона в китайскую музыкальную культуру XX века // Универсальное и национальное в культуре: сборник научных статей / Белорусский государственный университет, Гуманитарный факультет. Мн., 2012.
  2. Иванов В. Д. Саксофон. М.: Музыка, 1990.
  3. Gao Xin. Project China: A Resource of Contemporary Saxophone Music Written by Chinese-Born Composers: A Thesis for the Degree of Doctor of Musical Arts. Greensboro, 2016.
  4. Ingham R. The Cambridge Companion to the Saxophone. Cambridge - N. Y.: Cambridge University Press, 1999.
  5. Zhou Hanqing. Lei Liang’s Compositional Philosophy and My Windows: An Essay for the Degree of Doctor of Musical Arts. Houston, 2017.
  6. 屈梦雪. 中国民族音乐风格萨克斯管作品研究: 音乐学专业硕士论文 / 天津师范大学. 天津, 2017 (Цюй Мэнсюэ. Исследование произведений для саксофона в стиле китайской народной музыки: специальность «Музыковедение»: магистерская диссертация / Тяньцзинский педагогический университет. Тяньцзинь, 2017).
  7. 郑九欣. 近代长春萨克斯发展史: 音乐学专业硕士论文. 吉林: 吉林艺术学院, 2012 (Чжэн Цзюсинь. История развития современного саксофона в городе Чанчуне: магистерский реферат по музыковедению. Цзилинь: Академия художеств Цзилинь, 2012).
  8. 段蕊. 袁世凯“新建陆军”军乐队研究: 音乐专业硕士论文. 南京: 南京艺术学院, 2010 (Дуан Руи. Исследование военного оркестра «Новая армия» Юаня Шикай: магистерский реферат по музыковедению. Нанкин: Нанкинский художественный институт, 2010).
  9. 郑琦.“文革”时期天津地区西洋器乐音乐研究: 硕士学位论文. 天津: 天津音乐学院, 2019 (Чжэн Ци. Изучение западной инструментальной музыки в период «культурной революции» в городе Тяньцзинь: магистерский реферат. Тяньцзинь: Тяньцзиньская консерватория, 2019).
  10. 王雯. 贺绿汀文革时期的音乐教育思想 // 艺海. 2013. № 1 (Ван Вэнь. Хэ Люйтин. Музыкальное воспитание во время культурной революции // Ихай. 2013. № 1).
  11. 刘欣欣, 刘学清. 哈尔滨西洋音乐史. 北京: 人民音乐出版社, 2002 (Лю Синьсинь, Лю Сюэцин. История западной музыки в Харбине. Пекин: Издательство народной музыки, 2002).
  12. 孙博. 萨克斯管“民族化”之路的梳理与分析: 艺术硕士论文. 兰州: 西北师范大学, 2014 (Сунь Бо. Исследование «национализации» саксофона: магистерский реферат по искусствоведению. Ланьчжоу: Северо-Западный педагогический университет, 2014).
  13. 汪毓和. 中国近现代音乐史: 近代部分. 北京:高等教育出版社, 2005 (Ван Юйхэ. Китай. Китайская современная музыкальная история: современность. Пекин: Высшее образование, 2005).
  14. 蔡良玉, 梁茂春. “文革” 时期对西方音乐的批判 // 武汉音乐学院学报. 2007. № 3 (Цай Лянъюй, Лян Маочунь. Критика западной музыки во время «культурной революции» // Журнал Уханьской консерватории. 2007. № 3).

Author information

Yiqun Zhou

Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: October 5, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • саксофонное исполнительство в Китае
  • музыкальная педагогика
  • китайские военные оркестры
  • культурная революция
  • saxophone performance in China
  • musical pedagogy
  • Chinese military orchestras
  • Cultural Revolution

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)