• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

On Interpretation of Notion “Title” in Russian Musicology (by the Example of Children’s Piano Music)

Abstract

The aim of the research is to study title in the works, popular science articles, commentaries to musical works editions of Russian musicologists and piano performing school representatives. The scientific originality of the research is determined by lack of title studies in musicology and the necessity to compensate this gap in connection with modern ideas. As a result, it has been identified that a title of a musical work possesses the characteristics of a name of a musical text and becomes its integral part.

References

  1. Баязитова Д. И. Интонационная лексика в содержании произведений детского фортепианного репертуара: дисс. … к. иск. Магнитогорск, 2008.
  2. Булкин А. И. Фортепианный детский альбом: пути становления, поэтика жанра: дисс. … к. иск. К., 2005.
  3. Веселова Н. А. Заглавие литературно-художественного текста: онтология и поэтика: дисс. … к. филол. н. Тверь, 1998.
  4. Генрих Нейгауз и его ученики. Пианисты-гнесинцы рассказывают. М.: Издательский дом «Классика-ХХI», 2007.
  5. Кабалевский Д. Б. Предисловие к «Детской музыке» С. С. Прокофьева. М.: Музыка, 1987.
  6. Казанцева Л. П. Заголовок как словесный атрибут музыкального текста // Текст художественный: в поисках утраченного: сб. науч. мат-лов. Петрозаводск: Изд-во Петрозав. ун-та, 2002.
  7. Казанцева Л. П. Музыкальное содержание в контексте культуры: учебное пособие. Астрахань: ГП АО ИПК «Волга», 2009.
  8. Кокушкин В. Д. Анатолий Александров (портреты советских композиторов). М.: Сов. композитор, 1987.
  9. Корыхалова Н. П. Музыкально-исполнительские термины: возникновение, развитие значений и их оттенки, использование в разных стилях. 2-е изд., доп. СПб.: Композитор Санкт-Петербург, 2007.
  10. Кржижановский С. Д. Доклад 1939 г. // Новое литературное обозрение. 2001. № 52.
  11. Лесовиченко А. М. Детская музыка как область композиторского творчества. Саарбрюккен, 2012.
  12. Михайлов А. В. Об обозначениях и наименованиях в нотных записях А. Н. Скрябина // Нижегородский скрябинский альманах НГК им. М. И. Глинки. Н. Новгород, 1995. Вып. 1.
  13. Михайлов А. В. Слово и музыка: музыка как событие в истории слова // Слово и музыка: памяти А. В. Михайлова / ред.-сост. Е. И. Чигарева, Е. М. Царева, Д. Р. Петров. М., 2002.
  14. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры: записки педагога. 5-е изд. М.: Музыка, 1988.
  15. Семья музыканта: Александр Гольденвейзер дома, в классе и на сцене. М. - СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2016.
  16. Сорокина Е. А. Мир детства в русской музыке XIX века: дисс. … к. иск. Тамбов, 2006.
  17. Толстая Е. А. Детская фортепианная музыка Дмитрия Толстого: дисс. … к. иск. СПб., 2013.

Author information

Elena Alexandrovna Shefova

PhD

Lipetsk State Pedagogical University named after P. P. Semenov-Tian-Shansky

About this article

Publication history

  • Received: September 27, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • заголовок
  • смысловая линия
  • программный заголовок
  • музыкальный текст
  • title
  • sense line
  • programme title
  • musical text

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)