• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Specificity of Teaching Vocal Performance

Abstract

The research objective is as follows: to develop vocal methodology which takes into account the specificity of vocal performance and ensures the full realization of learner’s personal potential. The article examines the basics of teaching music, in particular, vocal performance to gifted children. Scientific originality of the study involves a comprehensive analysis of specificity of teaching vocal performance to gifted children. The research findings are as follows: the authors justify the necessity of a personally oriented approach in teaching vocal performance, describe methodological principles, identify the most efficient methodical techniques.

References

  1. Бажанова Р. К. Феномен артистизма: автореф. дисс. … к. филос. н. Казань, 2003.
  2. Веракса Н. Е. Детская психология. М.: Юрайт, 2014.
  3. Малинина Е. М. Вокальное воспитание школьников в возрастном аспекте // Развитие детского голоса / под ред. Е. И. Алмазова, М. С. Грачевой, А. В. Запорожца. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1963.
  4. Сергеева Т. Ф. Система работы с одаренными детьми: теория и практика. Ростов-на-Дону: Феникс, 2011.
  5. Стулова Г. П. Акустико-физиологические основы вокальной работы с детским хором: учебное пособие для студентов вузов. М.: Классик-стиль, 2005.
  6. Торопова А. В. Психологическая «скорая помощь» музыкального образования детям нашего времени // Личностное развитие учащихся в системе дополнительного художественно-эстетического образования детей: сборник материалов городской научно-практической конференции. М.: Изд-во МХШ «Радость», 2011.
  7. Тютюнникова Т. Э. Видеть музыку и танцевать стихи: творческое музицирование, импровизация и законы бытия. М.: ЛИБРОКОМ, 2014.
  8. Щебланова Е. И. Неуспешные одаренные школьники. М.: БИНОМ, 2011.
  9. Юшманов В. Вокальная техника и ее парадоксы. СПб.: ДЕАН, 2001.

Author information

Anastasiia Olegovna Getmanenko

PhD

Autonomous Non-Commercial Organization “The Center of Modern Art “Tertia”, Moscow

Alla Igorevna Baburyan

Autonomous Non-Commercial Organization of Higher Education “Institute of Modern Art”, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • обучение одаренных детей
  • принципы обучения
  • латентное обучение
  • личностно-ориентированный подход
  • обучение пению
  • teaching gifted children
  • teaching principles
  • latent learning
  • personally oriented approach
  • teaching singing

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)