• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Chinese Opera Art of the Sino-Japanese War Period: Genre through the Lens of Westernization

Abstract

The paper aims to present the panorama of the musical theatre genres relevant for Chinese art of the Sino-Japanese War period and to identify the specificity of refraction of the European opera tradition in each of them. The scientific originality of the research lies in the fact that despite the constant attention of the researches to Chinese opera art, the development of the national opera in this period has not received enough coverage until now. The present study proposes a differential system of Chinese opera genres, determines the degree of influence of the European tradition on each of the considered genres for the first time. The emphasis is placed on the operas “Qiu Zi” and “The White-Haired Girl”, which are considered the greatest artistic works in the development of the two main directions of wartime opera. As a result, it has been proved that the variety of musical theatre genres is connected with different degrees of adaptation of European musical thinking components: from using individual elements (harmony, performance style, instrumentation) to an artistically justified combination of national and foreign traditions.

References

  1. Бабинович Г. А. Некоторые аспекты вестернизации современного Китая // Многомерность общества: цифровой поворот в гуманитарном знании: 3-й молодежный конвент: материалы международной студенческой конференции (Екатеринбург, 14-16 марта 2019 г.). Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2019.
  2. Ван Цюн. Национально-культурные традиции в вокально-сценическом искусстве: на примере пекинской музыкальной драмы и русского оперного театра: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2008.
  3. Е Юй. История постановки оперы «Цю Цзы» // Материалы по истории новой культуры. 1994. № 2.
  4. Ли Цзеньфу. Китайская национальная опера байцзюй в культуре народности бай: автореф. дисс. … к. иск. М., 2018.
  5. Лю Цзайшэн. Анализ оперы «Цю Цзы» // Материалы по истории новой культуры. 1994. № 2.
  6. Ман Синьин. Рождение китайской оперы: дисс. … д. иск. КНР, Сямэнь, 2006.
  7. Полухина Я. П. Отражение социально-культурной вестернизации в современном китайском языке // Материалы XVI молодежной конференции по проблемам философии, религии и культуры Востока (г. Санкт-Петербург, 25-27 апреля 2013 г.). СПб.: Санкт-Петербургское философское общество , 2014.
  8. Раку М. Музыкальная классика в мифотворчестве советской эпохи. М.: НЛО, 2014.
  9. Тянь Хан. «Нам нужны мюзиклы, которые действительно представляют китайский дух, - “Мэн Цзянну” Арона Авшломова» // Новости. 1946. 16 декабря.
  10. Чжан Личжэнь. Современная китайская опера: история и перспективы развития: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2010.
  11. Чжао Тинян. Современный взгляд на китайскую мечту // Международные процессы. Т. 13. № 2.
  12. Чэнь Ин. Китайская опера XX - начала XXI века: к проблеме освоения европейского опыта: дисс. … к. иск. Ростов-на-Дону, 2015.

Author information

Jie Wang

Nanjing Normal University; Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire, China

About this article

Publication history

  • Received: October 12, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • китайская опера
  • вестернизация
  • Цю Цзы
  • опера «Седая девушка»
  • музыка периода японо-китайской войны
  • Chinese opera
  • westernization
  • Qiu Zi
  • opera “The White-Haired Girl”
  • music of the Sino-Japanese War period

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)