• Original research article
  • November 20, 2021
  • Open access

Academic Mobility in Scientific Social Networks (by the Materials of an Empirical Research)

Abstract

The study aims to examine the potential of scientific social networks as a tool for scientists’ academic mobility. Using the data of the author’s empirical research (survey of scientific social networks users, N=200), the paper sheds light on the most common communicative practices of scientific social networks users, their value attitudes and practical expectations in the field of scientific networking, analyses the social connections formed in scientific social networks, as well as the successful experience of scientists’ direct academic collaborations on the basis of scientific social networks. The study is novel in that it summarises from a socio-philosophical perspective the findings of the empirical research of user practices in scientific social networks. As a result, the author concludes that scientific social networks, despite their significant social and communicative potential, cannot fully serve as a tool for academic mobility and a means for developing academic communities in particular.

References

  1. Буданов В. Г., Каменский Е. Г., Аршинов В. И., Асеева И. А. Социотехнический ландшафт в условиях цифровизации: к проблеме концепта и методологии исследования // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Экономика. Социология. Менеджмент». 2019. Т. 9. № 3 (32).
  2. Гасилин А. В. Academia.edu: маркетинг социальных сетей как «новый органон» открытой науки // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2018. № 1 (14).
  3. Гримов О. А. Знание в социальных сетях: личностный аспект // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 10 (72).
  4. Душина С. А., Куприянов В. А., Хватова Т. Ю. Социальные академические интернет-сети как репрезентация «открытой науки» // Социология науки и технологий. 2018. Т. 9. № 3.
  5. Касавин И. Т. Иллюзия дарения: как сети превращают бескорыстный обмен знанием в навязчивый краудсорсинг // Эпистемология и философия науки. 2019. № 4.
  6. Кривцов В. Е., Арлазаров А. Р., Мамай И. Б. Проблемы создания и развития научных социальных сетей в программных системах информационного обеспечения // Электронный научный журнал. 2016. № 3.
  7. Масланов Е. В. Нужны ли социальные сети для ученых ученым? // Эпистемология и философия науки. 2019. № 4.
  8. Николаенко Г. А. Перспективы использования цифровых следов исследователей для анализа их коммуникативных стратегий (на примере социальной сети ResearchGate) // Социология науки и технологий. 2019. № 2.
  9. Тронин В. Г. Научные социальные сети // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2015. № 1-1.
  10. Шибаршина С. В. Социальные сети для ученых: новая форма социальности? // Эпистемология и философия науки. 2019. Т. 56. № 4.
  11. Boudry C., Durand-Barthez M. Use of author identifier services (ORCID, ResearcherID) and academic social networks (Academia.edu, ResearchGate) by the researchers of the University of Caen Normandy (France): A case study // PLoS ONE. 2020. Vol. 15. Iss. 9.
  12. Dunbar R. I. M. Coevolution of neocortical size, group size and language in humans // Behavioral and Brain Sciences. 1993. Vol. 16. Iss. 4.
  13. Huang C., Zha X., Yan Y., Wang Y. Understanding the social structure of academic social networking sites: The case of ResearchGate // Libri. 2019. Vol. 69. Iss. 3.
  14. Lee J., Oh S., Dong H., Wang F., Burnett G. Motivations for self-archiving on an academic social networking site: A study on ResearchGate // Journal of the Association for Information Science and Technology. 2019. Vol. 70. Iss. 6.
  15. Ostermaier-Grabow A., Linek S. B. Communication and self-presentation behavior on academic social networking sites: An exploratory case study on profiles and discussion threads on ResearchGate // Journal of the Association for Information Science and Technology. 2019. Vol. 70. Iss. 10.

Funding

The reported study was funded by the grant of the President of the Russian Federation MK-5019.2021.2 “Academic Social Networks as a Resource of Academic Mobility”.

Author information

Oleg Aleksandrovich Grimov

PhD

Southwest State University, Kursk

About this article

Publication history

  • Received: October 21, 2021.
  • Published: November 20, 2021.

Keywords

  • научные социальные сети
  • академическая мобильность
  • нетворкинг
  • коммуникативные практики
  • сообщество
  • scientific social networks
  • academic mobility
  • networking
  • communicative practices
  • community

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)