• Original research article
  • November 20, 2021
  • Open access

Representation of the Cold War in Soviet Live-Action Films: Conjuncture and Historical Memory

Abstract

The paper aims to characterise mechanisms by which such a complex and prolonged confrontation as the Cold War is represented in Soviet live-action films of the 1950s-1980s. Scientific novelty is accounted for by the fact that on the one hand, the present-day events dictate the need to identify and interpret the mechanisms of representation of military conflicts that occur in the global community. On the other hand, research on the issue of historical memory in Russian historiography is selective, fragmentary and mainly touches on the topic of the Great Patriotic War, without addressing the matters of the emergence and functioning of the Cold War image. The paper identifies and examines the mechanisms of representation (ways and means) of the Cold War found in Soviet live-action “spy” films. In addition, the researcher briefly characterises the multifaceted image that was created with the help of artistic means of cinematic art; the paper also explores how the events of the Cold War are interpreted in films in a current (in the moment) and retrospective manner, involving historical memory mechanisms. As a result, the researcher has determined the Cold War image presented in live-action “spy” films, as well as the ways and means of its representation, some of which appeal to historical memory.

References

  1. Ванден Берге И. Историческое недоразумение? Холодная война, 1917-1990 / пер. с нидерл. М., 1996.
  2. Голубев А. В. «Враги второй очереди»: советское общество и образ союзников в годы Великой Отечественной войны // Проблемы российской истории. Магнитогорск, 2005. Вып. V. К 60-летию Победы.
  3. Гудков Л. Идеологема «врага»: «враги» как массовый синдром и механизм социокультурной интеграции // Образ врага: сборник статей / сост. Л. Гудков. М., 2005.
  4. Данилов А. А., Пыжиков А. В. Рождение «сверхдержавы»: СССР в первые послевоенные годы. М., 2001.
  5. Домашняя синематека: отечественное кино, 1918-1996: каталог игровых фильмов СССР (1918-1991), стран бывшего СССР (1991-1996) / сост. С. Землянухин, М. Сегида. М., 1996.
  6. Евсеева Е. Н. СССР и «холодная война» (1945-1953) // Новый исторический вестник. 2004. № 10.
  7. Иванян Э. А. Энциклопедия российско-американских отношений. XVIII-XX века. М., 2001.
  8. Кознова И. Е. Историческая память и основные тенденции ее изучения // Социология власти. 2003. № 2.
  9. Колесникова А. Г. «Бой после победы»: образ врага в советском игровом кино периода холодной войны. М., 2017.
  10. Невежин В. А. «Если завтра в поход…». Подготовка к войне и идеологическая пропаганда в 30-х - 40-х годах. М., 2007.
  11. Ржешевский О. А. У истоков «холодной войны» // КЛИО. 2008. № 3 (42).
  12. Фатеев А. В. Советский вариант образа врага: 1945-1954 гг. // Россия и мир глазами друг друга: из истории взаимовосприятия. М., 2002. Вып. 2.
  13. Keen S. Faces of the enemy: Reflections of the hostile imagination. San Francisco, 1986.

Author information

Alexandra Gennadevna Kolesnikova

PhD

Russian State University for the Humanities, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 23, 2021.
  • Published: November 20, 2021.

Keywords

  • холодная война
  • советское игровое кино
  • историческая память
  • механизмы репрезентации военных конфликтов
  • The Cold War
  • Soviet live-action films
  • historical memory
  • mechanisms of military conflicts representation

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)