• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Speculation and Music VS Philosophy: The Symbolic Expression of Philosophical Ideas and Concepts by the Languages of Painting and Music

Abstract

The aim of the study is to provide insight into the features of the symbolic expression of various philosophical ideas and concepts by the languages of painting and music. The paper describes the phenomenon of mutual translatability of religious-philosophical and general philosophical concepts and the visual-figurative language of fine art using E. N. Trubetskoy’s consideration of ancient Russian icon painting as an example; identifies the tendencies of philosophising about music in the XIX century and also pays attention to the polemic between R. Wagner and F. Nietzsche as the most important moment in the development of Western and global philosophy of music. The scientific novelty of the study lies in proving the thesis about the mutual translatability of various heterogeneous cultural languages - biological and social, theological and philosophical, everyday and artistic-aesthetic, visual and verbal. As a result, the paper substantiates the provision that philosophical ideas and concepts can be expressed symbolically in any language of culture - in the languages of painting and architecture, music and poetry, natural science and journalism.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1986.
  2. Берченко Р. Э. В поисках утраченного смысла. Болеслав Яворский о «Хорошо темперированном клавире». М.: Классика-XXI, 2005.
  3. Вагнер Р. Избранные работы. М.: Искусство, 1978.
  4. Друскин Я. С. Риторические приемы в музыке И. С. Баха. СПб.: Северный олень, 1995.
  5. Лазутина Т. В. Символотворчество в музыке И. С. Баха // Вестник Томского государственного университета. 2007. Вып. 300 (1).
  6. Лазутина Т. В. Язык музыки. Екатеринбург: Банк культурной информации, 2008.
  7. Лосев А. Ф. Основной вопрос философии музыки // Лосев А. Ф. Философия. Мифология. Культура. М.: Политиздат, 1991.
  8. Ницше Ф. Сочинения: в 2-х т. М.: Мысль, 1990. Т. 1. Т. 2.
  9. Носина В. Б. Символика И. С. Баха. Тамбов, 1993.
  10. Трубецкой Е. Н. Смысл жизни. М.: Республика, 1994.
  11. Федоров Н. Ф. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Прогресс, 1995. Т. II.
  12. Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности / под общ. ред. Д. В. Трубочкина. М.: Международное театральное агентство “Play & Play”; Канон+, 2015.
  13. Ханзен-Лёве О. А. Интермедиальность в русской культуре: от символизма к авангарду. М.: Изд-во Российского государственного гуманитарного университета, 2016.
  14. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах. М.: Музыка, 1965.

Author information

Igor’ Vadimovich Kondakov

Dr

Russian State University for the Humanities, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 3, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • умозрение
  • взаимопереводимость визуального и концептуального
  • философия музыки
  • полемика между Р. Вагнером и Ф. Ницше
  • синтез искусств
  • speculation
  • mutual translatability of the visual and the conceptual
  • philosophy of music
  • polemic between R. Wagner and F. Nietzsche
  • synthesis of arts

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)