• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Cognitive problems of philosophical anthropology: Consciousness and Representation

Abstract

The aim of the study is to identify the main cognitive problems of philosophical anthropology in the context of opposition or interaction between the experimental sciences and the humanities. The paper traces the process of formation of the concept of “consciousness” as an alternative to the concept of “soul”; presents introspection as a traditional method of self-consciousness analysis and development; characterises the concept of “representation” in philosophical anthropology and formulates the main idea of introducing cognitive science into education. The scientific novelty of the study lies in determining the role of consciousness in the system of civilised education in the formation of the social, political, aesthetic, natural science and other spheres of modern reality. As a result of the study, the authors have formulated the ideas that within the framework of cultural neurosciences development, cognitive sciences make it possible to include a philosophical, primarily anthropological, understanding of consciousness and self-consciousness in a comprehensive interdisciplinary analysis. At the same time, it is noted that within the framework of cognitive approaches, the influence of social factors on consciousness, including the ideological influence of specific societies, is not sufficiently taken into account.

References

  1. Абабкова М. Ю., Леонтьева В. Л. Нейрообразование в контексте нейронауки: возможности и технологии // Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. 2018. № 1.
  2. Аристотель. Сочинения: в 4-х т. М.: Мысль, 1976. Т. 1.
  3. Бажанов В. А. Мозг – культура – социум: кантианская программа в когнитивных исследованиях. М.: Канон+, 2020.
  4. Боуэн У. Г. Высшее образование в цифровую эпоху. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018.
  5. Гоббс Т. Левиафан, или Материя, форма и власть государства церковного и гражданского / предисл. и ред. А. Ческиса. М.: Государственное социально-экономическое издательство, 1936.
  6. Кант И. Антропология с прагматической точки зрения. М.: ЛЕНАНД, 2021.
  7. Кант И. Основы метафизики нравственности. М.: Мысль, 1999.
  8. Рассел Б. История западной философии и ее связи с политическими и социальными условиями от Античности до наших дней. М.: Академический Проект; Деловая книга, 2008.
  9. Ревонсуо А. Психология сознания. СПб.: Питер, 2013.
  10. Фаликман М. В., Коул М. «Культурная революция» в когнитивной науке: от нейронной пластичности до генетических механизмов приобретения культурного опыта // Культурно-историческая психология. 2014. Т. 10. № 3.
  11. Философский словарь / основан Г. Шмидтом; под ред. Г. Шишкоффа. Изд-е 22-е, новое, переработ. М.: Республика, 2003.
  12. Хэйес Н., Оррелл С. Что такое психология? М.: Эксмо, 2005.
  13. Юм Д. Малые произведения. Эссе. Естественная история религии. Диалоги о естественной религии. М.: Канон, 1996.
  14. Schwartz D. L., Blair K. P., Tsang J. M. How to build educational neuroscience: Two approaches with concrete instances // British Journal of Educational Psychology. Monograph Series II. 2012. Vol. 8.

Author information

Vitaly Yurievich Yakovlev

Dr

Kostroma State University

Vladimir Nikolaevich Tarkovsky

PhD

Kostroma State University

Nina Vadimovna Perova

Saint Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • сознание в философии
  • интроспекция
  • представление в философии
  • когнитивистика
  • культурная нейронаука
  • consciousness in philosophy
  • introspection
  • representation in philosophy
  • cognitive science
  • cultural neuroscience

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)